بخش سوم

ماهی که همه‌چیز خدایی است

ادامه روایت هست که خدا می‌فرماید: «اَلشَّهْرُ شَهْری» ماه، ماه من است.
چه قدر آدم دلش گرم می‌‌شود که کجا آمده است و با چه شرایطی روبه‌رو است. با زمانی روبه‌رو است که خداوند آن را به خودش نسبت داده. می‌فرماید: «وَالْعَبْدُ عَبْدی» بنده هم بندة من است. وقتی می‌‌فرماید: ماه، ماه من و بنده هم بنده من است، یعنی جا دارد که روح بنده با این ماه متّحد شود تا با صاحب این ماه ارتباط یابد. به ما خبر می‌دهد شرایط و مقامی است که من در این ماه بنده‌ام را برای خودم خالص می‌‌کنم. من و شما را در این ماه به‌عنوان بنده خودش می‌نگرد و آلودگی‌ها و عصیان‌هایمان را نمی‌نگرد. زمینه یگانه شدن بنده با خدا در این ماه فراهم است ، این ماه عجیب است .


شرایط یگانه شدن با خدا

این ماه در میان شیعیان آن قدر که لازم است و حق این ماه عزیز است مورد توجّه قرار نگرفته است. اهل سنّت عظمت ماه رجب را خوب متوجّه هستند، هر چند با حالتی صوری و قالبی به آن نظر دارند، ولی به واقع پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌) عنایت خاصی به این ماه داشتند. می‌فرماید: این ماه، ماه من است . حال ببینید ماهِ خدا بودن، یعنی این‌که در آغوش این ماه به راحتی می‌توانیم برای خدا یگانه شویم، مثل این‌که در مورد مکّه می‌فرماید:«بَیْتی»؛ یعنی خانه من؛ و شما ملاحظه کرده‌اید که در کنار خانه او چه رازها در راستای یگانه شدن برای انسان گشوده می‌شود.

یگانه شدن یک مبنای نظری و فکری دارد و یک مبنای عملی. هم باید بینش و قلب انسان در این ماه با خدا یگانه شود، این با «استغفار» و ذکر «لا اله الا الله» که هر دو هم از اذکار این ماه است، محقّق می‌شود. و هم یگانه شدن، عملی باید باشد که آن هم به کمک «روزه» محقّق می‌شود. روزه یگانه شدن برای خداست. حال ببینیم مزه‌‌هایش چیست؟

در ادامه روایت می‌فرماید: «وَالرَّحْمَـةُ رَحْمَتی» یعنی رحمت در این ماه، همه رحمت است، آن هم رحمت من است، بدون حجابِ واسطه‌ها، یعنی در این ماه خودم به اسم رحمان به صحنه می‌آیم تا شما با من ملاقات کنید و رحمت را به واسطه‌ها نسبت ندهید و توجّه شما به واسطه‌ها معطوف نشود.

پس در این ماه رحمت فراوان است، آن هم رحمتی مستقیم از حضرت «الله» پس از طریق رحمت‌های فراوانِ این ماه، راه ارتباط با خود حضرت حق گشوده می‌شود، راه خاصی که رجبیّون با خدا خواهند داشت.

« فَمَنْ دَعانی فی هَذَاالشهْرِ اَجِبْتُهُ» هرکس مرا در این ماه بخواند اجابتش می‌کنم و جوابش را می‌‌دهم. شاید بگویید خدایا ما همیشه و هروقت تو را بخوانیم اجابت می‌کنی. ولی معلوم است این دعوت خاص است که می‌فرماید: اگر مرا بخوانی، اجابت می‌کنم و یک اجابت و جواب‌گوییِ خاصی را همراه دارد، حجاب‌ها را مرتفع نموده و فاصله‌های زمانی را برداشته تا به راحتی آن اجابت خاصه نصیب ما شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد