شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)


بسم رب الحـــــــیدر(ع)

در این قسمت سعی دارم فایل های صوتی استاد طاهرزاده که به شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ع) پرداخته اند را پیاده کنم و در اختیار دوستان قرار دهم.

این کتاب با کتاب های دیگر که درمورد نماز است متفاوت است.کتاب های بسیاری در مورد نماز نوشته شده اند ولی اکثرا جمع آوری اطلاعات از کتب های دیگربوده ولی در این کتاب، امام خمینی(ره) راه کار عملی برای رسیدن به اسرار نماز را بیان میکنند و شیرینی این کتاب از آن جهت است که خود امام خمینی(ره) به این مقامات رسیده اند و مشاهده کرده اند و حالا راه رسیدن به آن مقامات را در این کتاب بیان میکنند.

باید توجه داشته باشیم که این کتاب را برای اطلاعات نخوانیم بلکه بخوانیم و تکرار کنیم تا قلبمان به نو حقایق نماز آشکار شود.خود استاد هرهفته یک مقاله از این کتاب را شرح میدادند و توصیه میکردند که در این هفته چندین بار خود متن کتاب را بخوانید و درنماز تکرار کنید تا کم کم قلب رام شود و حقایق بر قلب سرازیرشود.

برای دانلود فایل های صوتی استاد میتوانید به لینک زیر بروید.

کلیک کنید


مقدمه امام خمینی(ره) در آغاز کتاب
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم‏

کتاب آداب الصلاة را، که خود از آن بهره‏اى نبردم جز تأسّف بر قصور و تقصیر بر ایّام گذشته که توانایى بر خودسازى داشتم و حسرت و ندامت در روزگار پیرى که دستم تهى و بارم سنگین و راهى بس دراز و پایم لنگ و آواى رحیل در گوش است، هدیه کردم به فرزند عزیزم احمد که از قدرت جوانى کامیاب است؛ شاید او ان شاء اللَّه تعالى از محتویات آن، که از کتاب کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهره‏مند شود و به معراج حقیقى از رهنمایى اهل معرفت راه یابد و دل از این ظلمتکده برکند و به مقصد اصلى انسانیت، که انبیاء عظام و اولیاء کرام- علیهم صلوات اللَّه و سلامه- و اهل اللَّه بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.

پسرم، خود را که به فطرت اللَّه تخمیر شده‏اى دریاب و از گرداب ضلالت امواج سهمگین خودبینى و خودخواهى نجات ده و به سفینه نوح که پرتو ولایت اللَّه است رکوب کن که مَنْ رَکِبَها نَجا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها هَلَک‏.

فرزندم، کوشش کن که در صراط مستقیم، که صراط اللَّه است، و لو لنگان لنگان حرکت کنى و حرکات و سکنات قلبى و قالبى را رنگ معنویت و الوهیت دهى و خدمت به خلق را براى آنکه خلق خدا هستند بنمایى. انبیاء عظام و اولیاء خاص خدا در عین حال که مشابه دیگران اشتغال به کارها داشته‏اند، هیچگاه در دنیا وارد نبوده‏اند؛ چون اشتغالشان بالحق و للحق بوده؛ در عین حال از رسول ختمى صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرموده است: لَیُغانُ عَلى‏ قَلبى وَ انّى لَاسْتَغفِرُ اللَّه فى کُلِّ یَومٍ سَبْعینَ مَرَّة - شاید رؤیت حق در کثرت را کدورتْ حساب میفرمود.

پسرم، خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانیها که از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خداى خود صاف کنى و پناه به ذکر اللَّه برى، هراسى از خلق به خود راه مده که حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلى است حساب در پیشگاه حق است.

فرزندم، پس از من ممکن است پیشنهاد خدمتى بر تو شود، در صورتى که قصدت خدمت به جمهورى اسلامى و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خداى نخواسته براى هواهاى نفسانى و ارضاى شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوى ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها تباه کنى.

بارالها، احمد و تبارش و متعلّقانش، که از بندگان تو و تبار رسول اکرمند، اینان را در دنیا و آخرت سعادتمند فرما و دست شیطان رجیم را از آسیب به آنها کوتاه فرما.

خداوندا، ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافله سالکان، تو خود از ما دستگیرى فرما. رَبَّنا عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِک. و السلام على عباد اللَّه الصَّالحین.

 23 ربیع الاول 1405- 25 آذر 1363- روح اللَّه الموسوی الخمینى

1-مقدمه

2-مقاله اول-فصل اول


3-مقاله اول-فصل دوم-دربیان مراتب اهل سلوک

4-مقاله اول-فصل سوم-در بیان خشوع

5-مقاله اول-فصل چهارم-دربیان طمأنینه و آرامش

6-مقاله اول -فصل پنجم- در بیان محافظت عبادت از تصرف شیطان است‏

7-مقاله اول-فصل ششم-در بیان نشاط و بهجت است

8-مقاله اول-فصل هفتم-در بیان تفهیم است

9-مقاله اول-فصل هشتم-دربیان حضور قلب است

10-مقاله اول-فصل نهم-در بیان احادیث راجع به حضور قلب

11-مقاله اول-فصل دهم-دربیان دعوت به تحصیل حضور قلب

12-مقاله اول-فصل یازدهم-در بیان دواى هرزه گردى خیال‏



یاعلی مدد

نظرات 6 + ارسال نظر
Bn سه‌شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 20:05 http://mehrabaniha.blogsky.com

سلام باد به ماهی که از نسیم خوشش
رسید بوی خداوند، دم‌بـه‌دم بـه مشام

بـه وسعت همـه عالـم برای مهمانان
گشـوده بـود خداونـد، سفــرۀ اطعـام

ثواب روزه خودش بود؛ بهتر از این چیست؟
ز هـر کرامت و لطف و عنایت و اکرام
سلام
عید فطر بر شما مبارک

سلام
عید شما هم مبارک

سما شنبه 18 مرداد 1393 ساعت 16:41

چه طوری می تونیم به نماز عالی دست پیدا کنیم؟؟در جایی شنیدم که اگر کسی مطلق نماز را در اول وقت مقید باشد به نماز عالی هم میرسد...

سلام
نمازی مورد قبول است که در آن حضور قلب باشد.به هر اندازه که حضور قلب داشته باشیم،نماز مورد قبول است و اول وقت خواندن و با جماعت خواندن کمک به حضور قلب میکنند.
اگر همین نکات امام خمینی(ره) را دنبال کنید و سعی کنید عملی کنید،انشالله به نتایج خوبی خواهید رسید.
فقط کافی است که مطالب را در هفته تکرار کنید و سعی کنید در نماز اجرا کنید.

یاعلی مدد

نویسنده(حمید) چهارشنبه 22 مرداد 1393 ساعت 05:25

با سلام خدمت خوانندگان عزیز

تصمیم بر این داشتم که متن امام(ره) را با یک رنگ و شرح استاد طاهرزاده را با یک رنگ دیگه بنویسم ولی الآن باید بگم که این رنگ هایی که در متن هست،فقط و فقط برای این است که چون متن ها طولانی است، چشم خواننده خسته نشود و متن از یکنواختی در بیاد.

گونه ای متن هارا تنظیم کرده ام که بشود منظور آن را فهمید و به آن عمل کرد ولی نکته ای که باید عرض کنم این است که اینگونه متن هارا باید مدام تکرار کرد و هر روز چند دقیقه قبل از نمازهای یومیه آن را در ذهن مرور کرد تا کم کم حضور قلب حاصل شود.

ممنون از همراهی شما
یاعلی مدد

نیلوفر دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 19:47

خیییییییییییییییییییییلی خوب بووووووووووووووووووووووووووووووووود

خواهش میکنم

وتو شنبه 18 خرداد 1398 ساعت 23:27

سلام چرا ادامه شرح آداب الصلوه استاد طاهرزاده به صورت متن پیاده نشده؟؟؟:

سلام
کمبود وقت و مشغله زیاد مانع شد که فایل ها به صورت متن پیاده شود.منتها خود فایل های صوتی در سایت استاد طاهرزاده موجود هست.

سلیمانی سه‌شنبه 9 دی 1399 ساعت 14:19

عالی ست
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد