حقیقت کربلا و امام حسین(ع)


«اَلسَّلامُ ‌عَلَیْکَ یا اباعَبْدِالله وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِک»
سلام بر تو ای اباعبدالله و سلام بر آن روح‌های پاکی که کنار تو به شهادت رسیدند.
خود شما توجه دارید و نیز روایات گواهند که کربلا حادثه‌ای نبود که ناگهان در صحنه تاریخ اسلام ظاهر شده باشد، بلکه یک فرهنگ تبلور‌یافته اسلامی بود که در متن اسلام جایگزین شده بود و در آن شرایط خاصّ حاکمیت یزید ظهور کرد، و به ‌همین‌جهت هم در اخبار و روایات می‌بینید که حضرت فاطمه‌زهرا(س) قبل از تولّد حضرت اباعبدالله، در دوران حاملگی بر حضرت حسین(س) گریه میکردند. فهم این مسئله نکات عمیق معرفتی را به‌دنبال دارد که إن‌شاء‌الله در حدّ وسع این مطالب روشن خواهد شد. ولی باید عنایت داشته باشیم که نباید چون این مسئله را نمی فهمیم آن‌را از متن معارف دینی خود حذف کنیم، بلکه باید حقیقت کربلا را طوری بررسی کنیم که این حقایقِ دقیق عرفانی که در متن کربلا نهفته است معنی حقیقی خود را نشان دهد. به اندازه‌ای که با الفبای فرهنگ کربلا آشنا شویم، حوادث کربلا را بنابر ذوق خود تجزیه ‌و تحلیل نمیکنیم،بلکه تلاش می‌کنیم تفکّر و ذوق خود را با آن فرهنگ الهیِ معصوم‌پرداز، تطبیق نماییم.

این مطالب سخنرانی استاد طاهرزاده است که در سالهای مختلف در مورد کربلا و حقیقت امام حسین(ع) بیان شده است و بنده این سخنرانی هارا پیاده کردم و در اختیار دوستان قرار میدم.
انشالله که مورد توجه دوستان قرار گیرد.
به دوستان پیشنهاد میشود قبل از مباحث معرفتی امام حسین(ع) معرفت نفس را کار کرده باشند.

1-ریشه محبت و عشق ورزیدن به اهل بیت
برای اینکه کسی را دوست داشته باشی،باید اون شخص وجود خارجی داشته باشد در غیر اینصورت دوست داشتن، یک امر خیالی میشود.خدا که مثل ما وجود مادی و خارجی ندارد!!!پس چطوری به خداوند محبت کنیم؟؟؟چطوری خداوند را دوست داشته باشیم؟؟
ادامه مطلب...






2-چرا از حضرت زینب(س) خبر دقیقی نیست؟؟
شب بعداز عاشورا که حضرت سجاد(ع) برای نماز شب از خواب بیدار شدند،دیدند که حضرت زینب(س) نشسته نماز میخواند!!
به ایشان اعتراض کردند و فرمودند که فکر نمیکردم که مصیبت برادر باعث شود شما نمازتان را نشسته بخوانید!!!؟؟


3-جایگاه قلب
فرض کن تشنه هستید.شما الان با عقل میفهمید که آب میتواند تشنگی شمارا برطرف کند ولی زمانی که به آب فکر میکنید،تشنگیتان رفع میشود؟؟؟نه...باید بری با آب ارتباط برقرار کنید وآب را بخورید تا تشنگیتان برطرف شود.الانم همینطوره که شما با عقل میتوانید وجود خدارا بفهمید ولی این فهمیدن، ارتباط داشتن با خدا نیست.اشتباه اکثر مردم همین است که چون خیلی از مسائل را میدانند ،فکر میکنند که ایمان دارند ولی اینطور نیست.
ادامه مطلب...






4-ریشه حب و بغض در مکتب حسینی
حب و بغض مثل دو روی سکه است.همینطور که سکه وقتی یک رو داشت،ارزشی نداره،دلی که فقط حب داشته باشد ولی بغض نداشته باشد دل نیست.امام باقر میفرماید:هلِ الدینُ اِلاَّ الْحب والْبغْض؟آیا دین جز حب و بغض است؟؟؟



5-مظلومیت اهل بیت
امام صادق(ع) فرمودند:نفس آن کسی که به جهت مظلومیت ما اندوهگین باشد تسبیح است و اندوه او عبادت است.
امام میخواهد بگوید که اگر بخاطر مظلومیت ما غمناک باشید،همین غم خوردن و اندوهناک بودن باعث سیر روح و عبادت میشود.
به هراندازه ای که عالی ترین درجه غم را داشته باشیم،به تناسبش بالاترین تسبیح را هم داریم.حالا نکته اینجاست که در شرایط مختلف درجه غم و نحوه برخورد با اون مظلومیت فرق داره.
ادامه مطلب....






6-عظمت کربلا در عظمت اصحاب کربلا
پیامبر(ص) فرمود:یک محبت مخفى در عمق دل هر مؤمن نسبت به امام حسین(ع) هست .
اصحاب کربلا فهمیدند که این حسین
(ع) که در کربلاست، در درونشون هم هست.سرّ درونشون،حضرت اباعبدالله (ع)است.
سرّ را با لفظ و کلمه نمیشود متوجه شد.سرّ آمادگی میخواهد که خدا به فرد بدهد.باید تدبر کنیم تا خدا مارا شایسته ببیند که آمادگی دریافت سرّ را به ما بدهد و این سرّ را نمیشود با کتاب بدست آورد.میشود با تدبر بیشتر شرایط دریافت سرّ را فراهم کرد.منظور از سرّ ،حقیقت کربلاست.حقیقت امام حسین
(ع) است.

ادامه مطلب...






7-عظمت کربلا در عظمت اصحاب حسین(معنای اشک)
اگر کسی سرَاهل بیت را فهمید و فهمید که امام معصوم (ع)کیست و امام معصوم(ع)،ولی الله، را شهید کردند.یا دق میکند و میمیرد، یا خدا چون میبیند این فرد تحمل این غم بزرگ را ندارد راهی برای شهید شدن جلویش میگذارد و یا باید عزمی بگیرد که بتواند این مصبیت را مثل  حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) تحمل کند.
ادامه مطلب...







8-کربلا ،رویارویی وجه حُبی و وجه حسی
 
هرانسانی چندتا وجه دارد.وجه حب و دوست داشتن،وجه فکر کردن،وجه تخیل،وجه حس.اگر کسی جواب حُب درونیش را ندهد به خودش ظلم کرده است.اصحاب کربلا خوب فهمیدند که اگر میخواهند جواب وجه حبی دورن خودشان را بدن،دنبال امام معصومی باید باشند که دل ببرد و آنها را مجذوب خودش بکند.وجه حُبی ما یعنی یک آرمان ایده آلی ما داریم که باید به دید عشق بهش نگاه کنیم و این جز امام معصوم نیست. تنها راه جواب دادن این حُب ،فدا شدن در راه معشوق است.


9-کربلا ،نمایش آزادی از خود و خودی ها
شرط آزادی از خود،نزدیکی به وحدت است.اگر کسی به خدا نزدیک شد نتیجه اش این میشود که از عصبیت دور شده است.
عصبیت یعنی فرقه فرق کردن،تنگ کردن،خط کشیدن بین مسلمانها..عصبیت جنسش ساختن مرزهای دروغین است.
امام حسین(ع) با شهادت خود این مرزهای دروغین را شکست،لذا میبینید که بعد از شهادتش خیلی از کسانی که پراکنده بودند ،کنار هم جمع شدند.



10-کربلا،نمایش ایمان به سنن الهی
امام حسین(ع) در وداع آخر با امام سجاد(ع) فرمود که پدرم علی(ع) این را به ما گفت و منم به تو میگویم:
برحذرباش از ظلم به کسی که هیچ یاری کننده ای جز خدا ندارد.
این یک سنت الهی است که اگر به فردی ظلم شد که هیچ یاری کننده ای جز خدا نداشت و آه زد و گفت ای خدا..،خدا سریعا جوابش را میدهد.
حسین(ع) میداند این ظلم ها و مظلومیت ها بی جواب نمی ماند و خدا اسلام را نجات میدهد و بر همین اساس بود که به سپاهیان دشمن فرمود که  به اندازه سوارو پیاده شدن از اسب(کنایه از زمانی کوتاه) نمیگذرد که ورق برمیگردد وهمینطور هم شد.



11-کربلا از منظر امامان و انبیا
در روایت داریم که پیامبر(ص) فرمود:"أول ما خلق الله نوری"اولین چیزی که خدا خلق کرد،نور محمدی بود.پس این محمد(ص) به عنوان فرزند عبدالله کیه؟؟ این محمد فرزند عبدلله اینقدر روحش را وسعت داده که به مقام تجلی اون حقیقت محمدی رسیده است.امام علی(ع) فرمود:من اولین وصی بودم هنگامی که حضرت آدم بین آب و گل بود.حقیقتی بوده است به نام حقیقت پیامبر(ص) قبل از خلقت آدم.حقیقتی بوده است به نام وصی پیامبر(ص) قبل از خلقت حضرت آدم.حالا علی پسر ابیطالب کیه؟؟ ظهور تام و تمام آن حقیقت است.


12-معنای نیایش آخرین نیایش امام حسین(ع)
یکی از تحریفاتی کردند این است که نوشتند:حضرت داوود(ع) روی پشت بام خانه بود که دید زنی زیبا در خانه ای آب تنی میکند.
گفت این زن کیست؟؟ گفتند این زنِ فلان سردار است.  حضرت داوود(ع) گفت که اون سردار را بکشید و رفت با اون زن نزدیکی کرد و حضرت سلیمان(ع) به دنیا اومد.




13-حسین منی و انا من الحسین
همانطور که پیامبر و اسلامی که توسط پیامبرآورده شد،هدایت کننده است،حسین(ع) هم هدایت کننده است.حسین(ع) از جنس نبوت است و همه مقاماتی که برای نبوت است در یک جلوه ی دیگر برای امام حسین(ع) است. همانطور که از طریق اسلام در زندگی دنیایی و آخرتی از جهنم دور میشویم،از طریق حسین(ع) هم از آتش دور میشویم. عمده آن است که حجاب های بین خودمون و امام حسین(ع) و حقیقت کربلا را رفع کنیم.

14-مقام توحید
حالا که توحید یعنی خدا عین اراده است،پس هرجا اراده خدا در صحنه باشد،خداوند در صحنه است.حالا اگر انسانی فهمید که اراده ی خدا فعلا چنین است،وارد این صحنه میشود.چون میخواهد به خدا نزدیک بشود.اگر انسان آنچه را خدا اراده کرده ،انتخاب کند،نور حضور خداوند در قلب او تجلی میکند و این مشروط به آن است که خودرا در آغوش اراده خدا بندازد و ایثار و از خودگذشتگی در راه خدا را آغاز کند.پیامبر در مدینه به امام حسین(ع)  الهام کرد که " یَا حُسَیْنُ اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ قَتِیلا"ای حسین خارج شو( و به سوی عراق برو )که خدا میخواهد تورا کشته ببیند.


15-عصبیت،انگیزه اصلی مقابله با امام حسین(ع)
"اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله اللهم العنهم جمیعا"
ما در زیارت عاشورا به عصبیت لعنت میفرستیم.همانطور که در نکات قبلی گفته بودم عصبیت یعنی اسلام جدای از معنویت.اگر اسلام در حد ظاهر و قالب حفظ شود و به معنویت نرسد، باعث عصبیت میشود.


16-عشق امام حسین(ع) به خدا درکربلا
برای اینکه ما هم فانی در حق بشویم و حق در قلب ما نفوذ کند باید از کسی کمک بگیریم که این کار را در بهترین شکل و به کاملترین شکل انجام داده و آن کسی جز امام حسین(ع) نیست.گریه برای امام حسین(ع) باعث میشود که یک اتحاد روحانی با امام پیدا کنیم.همین اتحاد باعث تغییر کردن امیال درونی ما و سیر باطنی قلب ما میشود.و به کمک همین اتحاد است که ما میتوانیم به درجه فنا برسیم.امام حسین(ع) ،نمونه کامل عشق به خداوند است.

17-کربلا،سیرعشق الهی جهت ظهور اوج بندگی
 امام حسین(ع) صحنه کربلا را صحنه امتحان الهی میداند و همه حرکات و سکنات امام برای بهتر امتحان دادن است.همه این جنایات سپاهیان مقابل امام حسین(ع) برای این است که نمیدانند در صحنه امتحان واقع شدند.ولی امام حسین(ع) به خوبی میفهمید و سعی میکرد به بهترین وجه کربلا را شکل بدهد.حالا چی شد که امام حسین(ع) این امتحان الهی را به خوبی پشت سر گذاشت؟؟؟روش بهترین امتحان دادن چیست؟؟چیکار کنیم که ما هم بتونیم به خوبی از عهده امتحانات الهی بربیایم؟؟



18-موانع ارتباط با مقام معنوی امام حسین(ع)
مقصد انسان،خداست و بهترین بهشت،بهشت لقاء است.بهشت نعمت چیز مهمی نیست.مهم بهشت لقاء است.مقام امام حسین(ع) ،مقام فناست و مقام فنا یعنی مقام بقا به حق و مقام بقا به حق یعنی حضور حق در صحنه.هرکس به مقام امام حسین(ع) نزدیک شود ،به بهشت لقاء و مقام رویت حقایق کبریایی دست پیدا میکند.



19-جایگاه اشک برای امام حسین(ع)
اشکی که در شیعه هست با ناراحتی‌های عاطفی و احساساتی فرق اساسی دارد، اشک برای حسین(ع) عامل رابطه انسان است با مقاصد قدسی و لذا نه تنها شادی و نشاط را از شیعیان نمی‌گیرد، بلکه شادی و نشاط در زندگی شیعیان موج می‌زند.ولی نباید آن را با لذت‌گرایی یکی گرفت، زیرا تفاوت زیادی است بین آن شادی که با پرهیزکاری همراه است و روح معنوی دارد با آنچه امروز در غرب هست که لذت‌گرایی در آن مقصد و معبود شده است.










یاعلی مدد

نظرات 2 + ارسال نظر
مهربانی ها سه‌شنبه 20 مهر 1395 ساعت 22:28

عالـم همه قطره اند
و دریاسـت حُســـینْ
خـوبان همه بنده اند
و مولاسـت حُســـینْ

ترسم که شفاعت کند
از قاتِل خویش
از بـَس که کَرَم دارد
و آقاسـت حُســـینْ

السلام علیک یا ابا عبدالله

H.Z چهارشنبه 5 مهر 1396 ساعت 19:18

همسرم
ممنونم از مطالب جذاب و پرمعنایی که گذاشتی...از جایگاه امام حسین علیه السلام،کربلا،عاشورا و....
ان شاءالله که راهمان حسینی باشد وزینب گونه عمل کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد