شرایط تاریخی امام صادق(ع)-امام صادق(ع) معلم جامعه اسلامی


شرایط تاریخی امام صادق(ع)-امام صادق(ع) معلم جامعه اسلامی



خداوند در قرآن میفرماید که ای پیامبر ما اسلام را آوردیم که هرکس میخواهد خوب باشد،بتواند و هرکس هم که خواست بد باشد بتواند.

اگر کمی دقت کنید درکشورهایی که اسلام نیست،بدها معلوم نیستند.درسته که نفس اسلام در جهان باعث میشود که بدها معلوم بشوند ولی در فرهنگ هرجامعه ای مشخص نیست.اگر اسلام نبود که ملاک خوبی از بدی را اعلام کند،اگر کسی میخواست خوب باشه،نمیتونست و اگر کسی هم میخواست بدی کند،خیلی راحت بدی میکرد و محو میشد.


به فرض مثال مسئله ای که الآن در غرب مطرح است این است که کسی که مشروب میخورد با پول خودش مشروب خورده است.رفته انگور گرفته است و طوری ساخته است که مشروب بشه و به آزارش به کسی نمیرسه و فقط و فقط خودش مشروب میخورد و این هیچ ایرادی ندارد و یا زنی که زنا میکند،با بدن خودش زنا کرده است.بدن خودش است و اختیار بدن خودش را دارد.


ولی اسلام آمد و گفت که این بدن مال تو نیست که هرکاری خواستی باهاش بکنی،این بدن مال خداست و خدا این بدن را بهت داد که بتوانی بندگی کنی.دستورات شرعی برای این است که ارتباط عالم غیب با این عالم برقرار بشود و اگر حکم خدا در زمین رعایت نشود،این ارتباط قطع خواهد شد و انسان به آن هدفی که برایش خلق شده است نمیرسد.برای همین امام علی(ع) در اجرای احکام به هیچ عنوان کوتاهی نمیکردند و در زمان عثمان که پیش نماز مسجدی مشروب خورده بود را در وسط کوچه شلاق زدند. چون امام علی(ع) میداند که اگر حکم خدا در زمین جاری نشود،ارتباط آسمان ملکوت با زمین قطع خواهد شد و شرایط برای ملکوتی شدن انسان ها از بین میرود.


خداوند میفرماید: وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـکِن لِّیَبْلُوَکُمْ فِی مَآ آتَاکُم فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ

اگر خدا می خواست همه شما را یک امت می ساخت ولی خواست در آنچه به شما ارزانی داشته است بیازمایدتان پس در خیرات بر یکدیگر پیشی گیرید همگی بازگشتتان به خداست تا از آنچه در آن اختلاف می کردید آگاهتان سازد.


خداوند در چندجا از قرآن تاکید میکند که اگر میخواست میتوانست همه را خوب کند ولی اسلام را آورد که خوبی از بدی معلوم بشه و هرکسی که میخواهد خوب باشد،بداند باید چه کاری انجام دهد و کسی هم که خواست بد باشد،بدی هایش معلوم شود.

 

تلاش ائمه هم برای این است که اصل اسلام باقی بماند و مردم در حدظاهر نمانند.درواقع موفقیت اهل بیت به این است که اسلام بماند حال چه شهید شوند و چه زندانی شوند و چه حقشان خورده شود.


اهل بیت حکومت را میخواهند که بتوانند اسلام را زنده نگه دارند نه اینکه تشنه قدرت باشند.اگر قدرت را در دست داشته باشند میتوانند بهتر و کامل تر احکام اسلام را در جامعه پیاده کنند منتها اگر شرایط حکومت حاکم نباشد،جکومت را رها میکنند زیرا تنها هدفشان باقی ماندن اسلام است به همین دلیل است که میبینیم که امام علی(ع) در قبال حقشان که خورده شد،سکوت کردند و یا امام صادق(ع) درحالی که میتوانست حکومت را بدست بگیرد،حکومت را رها کرد و به دنبال عمیق کردن اسلام و مفاهیم اسلام رفت.


امام علی(ع) شرایطی ایجاد کرد که عایشه به عثمان گفت:این شغال نجس را بندازید بیرون. این نشان میدهد که عایشه هم فهمید که عثمانی که دائم الوضو  و اهل قرآن و نماز بود،اسلام واقعی نیست و اسلام واقعی فقط علی(ع) است. این هنر اهل بیت است.

معاویه خیلی دقیق نقشه میکشید.در جریان کشته شدن عثمان،لشکر خود را کمی دیر فرستاد تا عثمان کشته شود و بعد امام علی(ع) را قاتل عثمان معرفی کرد و به خونخواهی عثمان لشکرکشی کرد.شرایط طوری شد که معاویه شد مدافع اسلام و امام علی(ع) بدهکار شد. شرایطی مثل زمان حاضر که BBC شده مدافع اسلام و طوری تبلیغ میکنند که مقام معظم رهبری بدهکار شده است.


وقتی تارخ را بررسی میکنیم میبینم که معاویه در جلسه ای وقتی صدای اذان بلند شد و رسید به «اشهد ان محمد رسول الله» گفت که تا وقتی این اسم بالای مناره هاست من آرام نمیشینم.هدفش این بود که اسم پیامبررا محو کند.

فکر میکرد که با حذف امام حسن(ع) اسلام واقعی حذف میشود و اسلامی میشود که خودش میخواهد.به ظاهر امام حسن(ع) را حذف کرد و شرایطی را ایجاد کرد که کسی جرأت حرف زدن نداشت.


شرایط طوری است که در 10 سالی که امام حسین(ع) امام بودند،هیچ حدیث فقهی از ایشان نداریم.این نشان میدهد که شرایط خفقان طوری بوده است که کسی جرأت سوال فقهی پرسیدن از امام حسین(ع) را نداشته است.

ولی وظیفه ائمه این است که اسلام باقی بماند لهذا میبینیم که امام حسین(ع) کاری کرد که اسلام زنده ماند.

فضایی که امام حسن(ع) در آن بودند طوری بود که چهره واقعی معاویه هنوز مشخص نبود .معاویه یکی از کاتبان وحی بود  و چهره خوبی در بین مردم داشت  ولی فضای امام حسین(ع) طوری بود که اگه سکوت میکردند،اسلام از بین میرفت.یزید در ملاء عام شراب خواری میکرد و با محارم خود زنا میکرد. خون امام حسین(ع) باعث شد که در آن فضا،اسلام باقی بماند.


در فضای بعدی هم باید همه اسلام باقی بماند.باید فرهنگ اهل بیت در همه ابعاد و اسلام هم در همه ابعاد حفظ شود.امام سجاد(ع) مبانی عمیق معرفتی را در قالب دعا و مناجات به مردم عرضه داشت.تا الآن جامعه فعلی به آنجا نرسیده است که کار بزرگ امام سجاد(ع) را درک کنیم. ما در زمان شاه،امام حسین(ع) میخواستیم و با تکیه بر فرهنگ عاشورا و امام حسین و کربلا ،انقلاب پیروز شد و در جنگ 8 ساله پیروز شدیم.


بعد از کربلا و شهید شدن امام حسین(ع) شکل حفظ اسلام تغییر کرد.دیگر بنی امیه نمیتوانستند روی فرزندان پیامبر شمشیر بکشند و آنها را به شهادت برسانند.برای همین تلاششان این بود که برای مقابله با اسلام، فرهنگ جدیدی جایگزین شمشیر کنند.در اواخر عمر بنی امیه شرایط طوری شده بود که کتاب از یونان وارد میکردند و به اندازه وزنش طلا میدادند.

برای همین شرایط امام باقر(ع) برای حفظ اسلام تغییر کرد.

محمد رضا شاه به وسیله ساواک مخالفان را میکشت و سرکوب میکرد.وقتی  کارتر رئیس جمهور آمریکا آمد بهش گفت که تا کی میخواهی بکشی؟؟باید کمی سوپاپ فشاربخار را آزاد کنیم تا منفجر نشود.محمدرضا هم کمی مردم را آزاد گذاشت غافل از اینکه همین آزادی باعث سرنگونی اش خواهد شد.


بنی امیه هم در اواخر حکومتش همچین کاری کرد و کمی فضا داد.امام باقر و به دنبالش امام صادق(ع) شرایطی برایشان فراهم شد که اسلامی که درحد ظاهربود و بنی امیه در 1000 ماهی که حکومت کرده بوند بلائی سر اسلام آورده بودند که فقط ظاهری سطحی از اسلام بود.از طرفی کشور گشایی زیاد شده بود و مردم فوج فوج به سوی اسلام گرایش پیدا میکردند ولی اسلامی که با اسلام محمدی خیلی فرق داشت.

 

برای همین امام صادق(ع) حکومت را رها کرد تا شیعیان و مسلمانان را عمیق کند.خیلی از مردم به امام صادق(ع) اعتراض میکردند که چرا الآن که بنی امیه سقوط کرده است،حکومت را بدست نمیگیری؟؟

شرایط امام صادق فوق العاده سخت و بحرانی بود.از طرفی بنی عباس که از نوادگان امام حسن(ع) بودند ادعای امامت میکردند و از طرفی شیعیان طرفدار امام صادق(ع) خیلی سطحی بودند و از طرفی اسلام اینقدر سطحی شده که گروه ها و فرق های مختلفی پیدا شدند و ادعای حقانیت میکنند.

امام صادق(ع) با عمیق کردن اسلام و تبیین مبانی معرفتی عمیق کاری کردند که همه مردم فهمیدند که حق با کی است.

درنکات بعدی بیشتر در مورد کارعظیم امام صادق(ع) صحبت خواهیم کرد.

 

یاعلی مدد

نظرات 1 + ارسال نظر
Bn جمعه 31 مرداد 1393 ساعت 18:26 http://mehrabaniha.blogsky.com

«اَفضَلُ ما یُتَقَرَّبُ بِهِ العَبدُ اِلی اللّهِ بَعدَ المَعرِفَة الصَلاة وَ بِرُّ الوالِدَین....»

بهترین کاری که بنده خدا را به خدا نزدیک می ‏گرداند

پس از شناختن خدا، نماز و نیکی به پدر و مادر است.

(تحف العقول، ص 281)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد