آثار دعا بر روح انسان
موارد زیر به طور فهرستوار به عرض عزیزان رسانده میشود، چرا که اصل موضوع را در خود ادعیه میتوانید ملاحظه کنید.
الف- اطمینان و آرامش قلبی: روح موجودی است آسمانی و مجرد که از طریق ارتباط با خدا، در واقع به اصل خود برمیگردد، به همین جهت خدا در قرآن میفرماید: «اَلا بِذِکْراللهِ تَطْمَئِنُالْقُلُوب» یعنی؛ آی انسانها! با یاد خدا آرامش قلبها را به دست آورید و از پوچی برهید. چرا که از آن طریق خواستههای شما آسمانی میشود و اسیر دیوارهای تنگ مادی نخواهید شد.
کسی که اهل دعاست علاوه بر اسباب طبیعی، متوجه اسبابهای معنوی شده و لذا وقتی اسباب ظاهری از کار ایستاد راه امید به خدا برایش باز است و از یأسِ بیجا میرهد.
ابنسینا میگوید: گاهی نفس در شرایط خاص میتواند از طریق ارتباط با عالم غیب نقشهایی را بپذیرد که در راه علاجش به او کمک کند. یعنی روح راه صلاح خود را میشناسد و با ارتباط با عالم غیب آن راه را به دست میآورد و دعا زمینه پیداکردن راه اصلاح نفس از طریق ارتباط با عالم غیب است.
آلکیسکارل میگوید: البته درباره بیمارانیی که با دارو و یا خود به خود درمان پذیرند، شناختن اثر واقعی دعا دشوار است، فقط در مورد بیمارانی که تمام تلاشهای درمانی بینتیجه مانده میتوان درباره اثر درمانی دعا قضاوت کرد و اثر آن غیرقابل انکار است، چه خود بیمار دعا کند و چه اطرافیان برای او دعا کنند.
امام خمینی«رحمةاللهعلیه» میفرمایند:
وقتی راهِ چارهجویی از اسباب ظاهری کوتاه شود، آنگاه خدا یک راه امیدی به روی بندگانش باز کرده که یکسره از خدا و اسباب غیبی مأیوس نشوند و دل را یکسره به طبیعت نبندند و از خدای عالَم غافل نشوند.
ب- ایجاد معنویت و عرفان: پیامبر(ص) و ائمه(ع) در موقع بیان احکام شرعی در حد فهم شنوندگان سخن میگفتند، اما هنگامیکه با پروردگارشان به مناجات و دعا میپرداختند گنجینههای عظیمی از معارف بود که از قلّة وجود آن عزیزان سرازیر میشد و لذا است که ادعیه خزینههای گرانقدری از معارف هستند که باید به آنها توجه خاص شود، نمونه چنین خصوصیاتی را در مناجاتهای خمسهعشر یا دعای ابوحمزه ثمالی یا مناجات شعبانیه میتوان یافت. به امید روزی که دعاهای شیعه ابتدا بهعنوان متون درسی آموزش داده شود تا محتوای عمیق آنها معلوم گردد و سپس از طریق آن ادعیه با خدا به راز و نیاز بپردازیم.
ج- پرورش عواطف: علاوه بر قوه عاقله و قدرت استدلال که باید در انسان پرورش یابد، عواطف انسان که ریشه آنها قلب است، نیز باید رشد کند، و ادعیهای که از قلب مبارک امام معصوم(ع) صادر شده، در ایجاد عواطف الهی و محبت و عشق به خداوند و اولیاء او و ایجاد بغض نسبت به دشمنان حق، تأثیر اساسی دارد تا از آن طریق عواطف او متعادل گردد.
د- ایجاد احساس قرب الهی و اعتلاء: انسان عابد و ذاکر با مداومت بر ذکر و نیایش، موجبات تقویت ایمان و زنده شدن نیروی فطری خود را فراهم میآورد و از آن طریق نظر جانش از مادیات به سوی معنویات گردانده میشود و لذا دل با محبت به حق از حاکمیت وجه حیوانی خود آزاد میگردد و میل گناه در او میمیرد.
ه- انس و پیوند اجتماعی: با توجه به اینکه انسان موجود اجتماعی است، از طریق تزکیه و دعا وجه محبت به مردم و روح خدمت به خلق در او تقویت میشود و در یکی از ابعاد دعا انسان از خدا میخواهد که اُنس بین انسانها و ایجاد نیکی بین آنها به دست او انجام گیرد، چون چنین کارهایی را وسیلة قرب الهی برای خود میشناسد.
و- کسب فضائل اخلاقی و مسیر صحیح زندگی: وقتی عابد آرزوها و خواستههای خود را از زبان انبیاء و اولیاء - که بهترین لحظات خود و دقیقترین سخنان خود را با مناجات بیان کردهاند- بخواهد، نه در محدودة تنگ مادی میماند، و نه از تعادل انسانی پای را بیرون مینهد، یعنی نیایشی که از طریق معصومینh انجام میشود، با ترسیم تابلوئی از زشتیها و خوبیها، راههای رسیدن به رستگاری واقعی را به انسان مینمایاند و افقهای بلند وجود را در منظر انسان قرار میدهد.
زیارت و آثار تربیتی آن
زیارت امام معصوم و یا امامزادگان، زیارت روحهای آزادی است که قدرت تصرف در قلب زائر خود دارند و زائر را به بهرههایی از مقام عالی خود میهمان میکنند، چرا که زائر به میهمانی آنها رفته است.
وقتی زیارت را در فرهنگ مخصوص به خودش بشناسیم که با سیاحت و سیر و سفر فرق اساسی دارد و زائر امام به صرف دل دادگی به امام پای در راه زیات میگذارد، متوجه میشویم که چگونه زائر از این طریق؛ مِس وجود خود را به طلا تبدیل میکند. لذا امام صادق(ع) میفرمایند: «هرکس به عنوان زیارت به سویم آمد روز قیامت شفیع او خواهم شد». همچنانکه در روایات داریم؛ زیارت امامحسین(ع) ثوابی برابر بخشودگی گناهان گذشته و آینده دارد.
اولاً: زیارتْ تجسم جهـانبینــی یک مسلمــان است که متوجه است میتــوان با امام - هرچند رحلت کرده باشد- ارتباط پیدا کرد و رمز و راز بندگی را به نور آن حضرت در جان خود شعلهور نمود.
ثانیاً: موجب تحکیم مبانی ولایت و امامت ائمه(ع)، و نفی ولایت طاغوت است تا هرچه بیشتر برای شخص زائر روشن شود چقدر پر برکت است وقتی این ذوات مقدس بر قلب افراد و نظام اجتماع حاکم باشند.
ثالثاً: با توجه به متون زیارات؛ زیارتِ امام، سیر در عالم برزخ و قیامت از یک طرف و انابه و استغفارِ زائر در محضر حق از طرف دیگر و مفتخرشدن به شفاعت ائمه از طرف ثالث است.
رابعاً: توجه به مظلومیت ائمه که چگونه انسانهای بزرگی را از حاکمیت و هدایت جامعه محروم نمودند و زمینه نمایش عظمتهای آنها را از آنها ربودند و این توجه به مقام الهی آنهاست آنگاه که میگوئی:
«السَّلامُ عَلَیکم یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّة، وَ مَوْضِعَ الرِّسالة، وَ مُخْتَلَفَ الْملائکةِ و مَهْبِطَ الْوَحْی، و مَعْدِنَ الرحمةِ، و خُزّانَ العلمِ، و مُنْتهی الْحلمِ، و اُصولَ الکَرَمِ، و قادةَ الْاُمَمِ...»یعنی؛ سلام بر شما ای اهلبیت نبوت و محل رسالت و جایگاه رفت و آمد ملائکه و محل نزول وحی و معدن رحمت و خزینه علم و نهایت حلم و پایههای کرم و پیشوای امتها...».
خامساً: زیارتنامهها در عین مباحث قبل، در نگهداشتن نام و یاد امامان و بیان حقایق، مانند اعلامیة دفاعیه از آن بزرگواران عمل میکند. و هزاران هزار برکت دیگر که در زیارت ائمه معصومین(ع) نصیب زائر میگردد، از استقبال ملائکه گرفته تا تصرفات معنوی امام و بدرقه ملائکه تا آنجا که زائر از همه گناهان پاک شود و به وطن خود برگردد.
آموزش های دعا
همچنانکه قبلاً عرض شد علاوه بر آثار مثبت روحی و قلبی که دعا به بار میآورد، دعا را باید تبلیغ و تعلیم معارف اسلامی دانست که با مضامین عالی و فصاحت و بلاغتی بینظیر از زبان معصومین برای مردم بیان گردیده است. از جمله:
در عقاید، آنجا که امامهفتم(ع) در دعای سریعالاجابه میفرمایند: «اَللّهُمَّ اِنّی اَطَعْتُکَ فی اَحَبِّالْاَشْیاءِ اِلَیْکَ وَ هُوالتّوحید» خدایا: من در محبوبترین امور که آن اعتقاد به یگانگی تو است، تو را اطاعت میکنم.
در واقع توجه به یگانگی خداوند را اصل قرار میدهد، یا در متون ادعیه مکرراً توجه به نبوت پیامبر(ص) و اینکه قلب از طریق دعا به راحتی میتواند متوجه نبوت و معاد شود، مطرح است.
در رابطه با مقام ائمه شخص دعاکننده اعتقاد دارد و اقرار میکند «یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَها، اَلْمُتُقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ و الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللاَّزم لَهُمْ لاحِق» یعنی؛ آنکس که سوار بر کشتی اهلالبیت شد و به آن سفینههای نجات پناه برد، از غرق شدن در دنیا و از گرفتارشدن در اخلاق رذیله، نجات مییابد، و هرکس آنها را ترک کرد غرق میشود، هرکس از آنها پیشی گرفت مارق و از هدف گریخته شد و هرکس از آنها فاصله گرفت از دست رفت، و هرکس با آنها همراه شد، به مقصد رسید.
لذا است که متوجه میشویم حیات و زندگی ایدهآلی که متناسب عالم انسانی است، زندگیای شبیه اهلالبیت(ع) است و لذا از خداوند تقاضا میکنیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».
در دعا پایه اعتقاد به معاد را تثبیت میکنیم آنگاه که مثلاً در دعای عدیله میگوییم: «.. وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ مُسَاءَلَةَ الْقَبْرِ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ النُّشُورَ حَقٌّ وَ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْکِتَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فِیهَا وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ...»
و یا به همین منظور در دعا میگوییم: «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اِسْتِعداداً لِلْمَوتِ قَبلَ حُلولِ الْفَوْتِ، وَ الْاِنابَةَ مِن دار الغُرور اِلی دار السُّرور». یعنی؛ خدایا! از تو تقاضا میکنم آمادگی برای مرگ را قبل از آنکه فرصتها از دست برود و توجه به عالم نشاط ابدی را با انصراف از عالم مجازی دنیا.
در دعا؛ ذاکر و مناجات کننده گاهی آنچنان مرغ جانش را اوج میدهد که از خدا میخواهد از همه چیز دلش کنده شود و چشم دل او فقط به نور حق منوّر شود و جانش به معدن عظمت حق وصل گردد تا آنجا که در حالت فنا قرار گیرد و روحش در عزّ قدس حق، معلّق و پیوسته گردد و از خود هیچ نداشته باشد، الاّ تعلق به حق. میگویی: «اِلهی هَبْ لی کَمالَ الْاِنْقَطاعِ اِلَیْکَ، وَ اَنِرْ ابصارَ قُلوبِنَا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلَیْکَ، حَتَّی تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النّورِ، فَتَصِلَ اِلی مَعْدِنِ الْعَظَمَة فَتَصِیرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِک».
یاعلی مدد
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
سلام
دعای خیلی زیبایی است...
ممنون
یاعلی مدد
با اجازه حضرتعالی از مطالب شما برای نوشتن کتابی با این موضوع استفاده کردم
خدا خیرتان دهد
ممنون
سلام
مطالب از جزوه استاد طاهرزاده است.
جزوه کامل ایشان در رابطه این موضوع در سایت لب المیزان برای دانلود موجود است.
اجازه را باید ایشان بدهند.
میتوانید در سایت ایشان در قسمت پرسش و پاسخ اجازه بگیرید.خود استاد پاسخ میدهند.
با تشکر