آموزش های اجتماعی در دعا
در دعا از خداوند میخواهیم نسبت به اجتماع بیتفاوت نباشیم و بتوانیم به آنها خیر برسانیم. مثلاً در دعای مکارمالاخلاق مطرح شدهاست و نیز در دعا از خدا میخواهیم که در پرورش فرزندانم موفقم گردان، «... وَ اَعِنّی عَلی تَرْبِیَتِهِم وَ تَأدیبِهِم وَ بِرِّهِم». یعنی؛ خدایا! در تربیت و تأدیب و نیکیکردن به فرزندانم مرا یاری فرما. که نشان میدهد اولاً: دعاهای اسلامی چگونه نسبت به سرنوشت افراد جامعه و تعالی آنها توجه خاص دارد. ثانیاً: متوجه است که در این کار علاوه بر برنامهریزی های لازم باید با نور و مدد الهی این امر مهم عملی گردد. که گفت:
دعای گوشهنشینی که عافیت طلبد.....اگر هزار نماید یکی اثر نکند
آموزش سیاسی در دعا
با توجه به اینکه زندگانی پیامبران و ائمه(ع) از سیاست جدا نبوده، در دعاهایشان به بقیه به نحوی آموزش سیاسی میداده اند، و در همین رابطه ما در دعا خود را متوجه همین سیاست مداری واقعی ائمه(ع) میکنیم. آنگاه که در زیارت جامعه میگوئیم: اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَة، ... وَ اَوْلیاءَ النِّعَمِ، وَ عَناصِرَ الْاَبْرارِ وَ دَعائِمَ الْاَخْیارِ، وَ ساسَةَ الْعِبادِ، وَ اَرْکانَ الْبِلادِ...» یعنی؛ سلام بر شما ای اهلبیت نبوت، و ای صاحبان نعمت واقعی و ای اصل و اساس نیکان عالم، و ستون برگزیدگان و رهبران سیاسی بندگان و اساس شهرها و کشورها.
در واقع شما در این فراز از زیارت اقرار میکنید که ائمه معصومین(ع) در سیاست و کشورداری باید اصل و اساس جامعه باشند، و به واقع همه حرکات ائمه(ع) در عین عبادی بودن، سیاسی و اجتماعی است. حال چه سکوت حضرتعلی(ع) و چه صلح امامحسن (ع)و چه قیام امامحسین (ع) و چه نیایشهای امامسجاد(ع)، و این روحیه در ادعیه آن بزرگواران نمایان است. امام سجاد(ع) در دعای به مرز داران حساسیت خودشان نسبت به امور اجتماع را به خوبی نشان داده اند. چرا که اسلام دین جامع و کامل است و لذا هم انسان را از عالم غیب و قیامت محروم نمیکند و هم از اجتماع و سرنوشت اجتماع غافل نمینماید.
آموزش های عرفانی در دعا
در ادعیه گوناگون داعی ضمن تقاضای قرب و رضوان الهی، با چشم دل به تماشای جلوههای حق موفق میگردد و ندا سر میدهد که: «اِلهی لا تُغْلِقْ عَلی مُوَحِّدیکَ اَبْوابَ رَحْمَتِکَ، وَ لا تَحْجُبْ مُشْتاقیکَ عَنِ النَّظَرِ اِلی جَمیلِ رُؤْیَتِکَ» پروردگارا درهای رحمتت را بر روی موحدان درگاهت مبند، و از مشتاقان نظر به جمیل توجه و نگاهت، محجوب مباش.
و بدین شکل اسراری عرفانی به دعاکننده آموزش داده میشود و جهت روح و قلب او را تا اوج لقاء حق سوق میدهد.
آموزش های اقتصادی در دعا
داعی متوجه است رعایت اصول اقتصادی و میانهروی در مصرف، در سرنوشت خود و جامعهاش بسیار مؤثر است، و جامعه در شرایط اقتصادی صحیح، بستری جهت صعود معنوی انسان، میشود. لذا تقاضا میکند: «اَللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَ احْجُبْنی عَنِ السَّرْفِ وَ الْاِزْدِیادِ، وَ قَوِّنی بِالْعَدْلِ وَ الْاِقْتِصاد، وَ عَلِّمْنی حُسْنَ التَّقدیر، وَ اَقْبِضْنی بِلُطْفِکَ عَنِ التَّبذیر، وَ اَجِرْ مِنْ اَسْبابِ الحلالِ اَرزاقی» یعنی؛ الهی! درود فرست بر پیامبر(ص) و آل او، و مرا از زیاده روی باز دار، و به بخشیدن و میانه روی توانایم ساز و قوامم بخش، حسن تقدیر و برنامه ریزی در معاش را به من بیاموز، و از بیجا خرجکردن بازم بدار، و روزی های مرا در وسایل حلال جاری و ممکن بگردان که از طریق حلال رزق خود را به دست آورم.
علت اینکه دعاکننده تقاضای رزق حلال مینماید چون متوجه است رزق حلال چه برکاتی در روح خود او و در تعادل جامعه خواهد داشت.
آداب و شرایط دعا و نیایش
امام صادق(ع) میفرمایند: «آداب و شرایط دعا
را حفظ کن و بدان که چه کسی را میخوانی و برای چه میخوانی».
که آداب آن عبارت است از:
1-ابتداءِ دعا به بسم الله و حمد خداوند و صلوات
بر پیامبر و آل او(ع) چرا که آن حضرت فرمودند: «کُلُّ امرٍ ذِی
بالٍ لَمْ یُبْدَأ بِبِسْمِ الله فَهُوَ اَبْتَر»
یعنی؛ هر امری که با بسمالله شروع نشود، بینتیجه خواهد ماند.
امام صادق(ع) میفرمایند: «هر کس حاجتی نزد خدای عزّوجلّ دارد، پیش از آنکه نیاز
خود را بر زبان آرد، لازم است نخست بر پیامبر(ص) و آل او صلوات بفرستد و در
پایان آن را تکرار کند، همانا خداوند عزّوجل بزرگتر از آن است که اول و آخر دعا
را قبول کند و وسط دعا را مورد توجه قرار ندهد. زیرا صلوات بر محمد و آل او هیچگاه
رد نخواهد شد».
خواندن خداوند به اسماء حُسنی موجب جلب رحمت الهی
خواهد شد، همچنانکه نام مقدس پیامبر و ائمه(ع) چنین نقشی را دارد.
2- آرام و پنهان یادکردن؛ خداوند میفرماید: اُدْعُوا رَبِّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً یعنی؛ پروردگار خود را در حال تضرع و بی سرو صدا بخوانید.
امام صادق(ع) میفرمایند: «هرکس
خدای عزّوجلّ را در نهان یاد کند ذکر خدا بسیار کرده است».
3- طهارت و استعمال بوی خوش؛
امام صادق(ع) میفرمایند: «پدرم هرگاه حاجتی داشت به هنگام زوال خورشید از خدا میطلبید، چون آماده نیایش میشد چیزی پیش روی خود مینهاد، سپس آن را صدقه میداد و سپس بوی خوش استعمال میکرد»
در ضمن استفاده از انگشتر عقیق در حال دعا توصیه شده، همچنان که از وضو و بوی خوش در استجابت دعا کمک میگرفتند.
4-انتخاب زمان و مکان مناسب: از جمله زمانها و مکانهای مناسب که جهت دعا توصیه شده عبارتست از: شب قدر، ماه رجب و شعبان، عید فطر و قربان، دهه اول ذیحجه، روز عرفه، روز جمعه، هنگام ریزش باران، بین اذان و اقامه، هنگام سجده، موقع سحر و افطار، بعد از تلاوت قرآن، هنگام طلوع فجر، محل خانه کعبه، صحرای عرفات و مشعر، مساجد، حرم ائمه، قبور شهدا و...
5 - دعا کردن دسته جمعی: امام صادق(ع) میفرمایند: « پدرم هرگاه حاجتی داشت زنان و اطفال را جمع میکرد و دعا مینمود و آنها آمین میگفتند» تا در واقع حاجت را همه بخواهند، و نیز فرمودهاند، دعا را عمومیت دهید و همه را دعا کنید که به اجابت نزدیکتر است.
6- مداومت بر دعا و انجام فرائض و نوافل: یاد خدا را در دل زنده نگهداشتن و استمداد از او در رفاه و آسایش موجب پذیرش دعا در حالت گرفتاری است. امام ششم میفرمایند: «اگر شما خدا را در آنچه امر فرموده اطاعت میکردید هر آینه شما را اجابت میکرد، لکن معصیت او مینمائید، پس شما را اجابت نمی کند».
از جمله آداب دعا: 1- اعتراف به گناه، 2- خواندن دو رکعت نماز، 3- حسن ظن و امید به اجابت، 4- بلندکردن دست موقع دعا 5- کشیدن دست به صورت پس از دعا 6- صحیح خواندن و کم و زیاد نکردن 7- یارب گفتن 8- اداء کردن حق الناس قبل از دعا 9- خودداری از پرخوری و فحاشی 10- روبه قبله نشستن 11- ذکر حاجات به طور کامل 12- بلندهمتی و خواسته های بزرگ و اساسی از خدا خواستن.
خدایا!
قلبی ده که جز یادت هیچ چیز خشنودش نکند.
سَری ده که جز فکر تو در آن نباشد.
دستی ده که جز فرمان تو نبرد.
پایی ده که جز به راه تو نرود.
زبانی ده که جز کلام تو هیچ نگوید
چشمی ده که جز بزرگی ات هیچ نبیند
گوشی ده که جز سخن تو هیچ به جان نگوید.
خدایا! بر من لطفت را بباران...