-
بخش دوم-خصیصه خاص سید الشهدا -شرح کتاب فروغ شهادت(مرحوم حاج شیخ سعادت پرور)
شنبه 10 آبان 1393 12:54
بسم رب الحــــــــیدر(ع) بخش دوم خصیصه خاص سید الشهدا در روایات بسیاری است که سید الشهدا از اول خلقت تا خاتم انبیا مورد توجه خداوند و انبیا و اوصیا بوده است و همه از او یاد کرده اند. چرا از امام حسین(ع) قبل از خلقتش و بعد از خلقتش و تا قیامت یاد میشود؟؟ چرا همه موجودات اهل زمین و آسمان برای او گریسته اند؟؟ در زیارت...
-
بخش اول-تبیین مقام نورانیت-شرح کتاب فروغ شهادت(مرحوم حاج شیخ سعادت پرور)
شنبه 10 آبان 1393 12:21
بخش اول تبیین مقام نورانیت در روایات دو مقام و منزلت برای پیامبران و اولیا(ع) ثابت شده است که یکی در اصطلاح "مقام نورانیت" و دیگری "مقام خلقی" نامیده میشود. مقام نورانیت همان مقام ولایت است که جدای از ولایت مطلقه ی کلیه ی الهی نیست. بنابر قضیه ی وحدت وجود برهیچ کسی مخفی نیست که خداوند چه در این...
-
جایگاه اشک بر امام حسین(ع)-مباحث استادطاهرزاده-حقیقت کربلا و امام حسین(ع)
دوشنبه 5 آبان 1393 14:14
بسمالله الرّحمن الرّحیم جایگاه اشک بر امام حسین(ع) قال الحسین (ع) : أ َنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَر من کشته ام براى اشک، مؤمن یادم نکند جز آنکه گریهاش گیرد. اشکی که در شیعه هست با ناراحتیهای عاطفی و احساساتی فرق اساسی دارد، اشک برای حسین(ع) عامل رابطه انسان است با مقاصد قدسی...
-
نقش انفاق در حیات ابدی _ بخش اول _مدیریت عقل و قلب_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
دوشنبه 28 مهر 1393 06:43
بسماللهالرحمنالرحیم «...وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَکَ طَرِیقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِیدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَدِیدَةٍ وَ أَنَّهُ لَا غِنَى لکَ فِیهِ عَنْ حُسْنِ الِارْتِیَادِ. وَ قَدْرِ بَلَاغِکَ مِنَ الزَّادِ مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ. فَلَا تَحْمِلَنَّ عَلَى ظَهْرِکَ فَوْقَ طَاقَتِکَ. فَیَکُونَ ثِقْلُ ذَلِکَ وَبَالًا...
-
آداب و ادب سلوک إلی الله _ بخش چهارم _فرار از سختی ها،نه،، مدارا، آری!!_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
پنجشنبه 24 مهر 1393 13:08
فرار از سختی ها،نه،، مدارا، آری!! سپس حضرت میفرمایند: «فَلَا تَحْمِلَنَّ عَلَى ظَهْرِکَ فَوْقَ طَاقَتِکَ فَیَکُونَ ثِقْلُ ذَلِکَ وَبَالًا عَلَیْکَ» فرزندم! در راستای سیر به سوی هدفِ مقدس، پشتت را بیش از طاقتت سنگین نکن، وگرنه آن سنگینی وبالت میشود. سالک باید همواره قدرت سیر و سلوک خود را محفوظ نگه دارد، و از طرفی...
-
آداب و ادب سلوک إلی الله _ بخش سوم _دقت در وسیله رسیدن_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
پنجشنبه 24 مهر 1393 12:55
دقت در وسیله رسیدن بعد میفرمایند: فرزندم! آیا میشود این راه را بدون توشه بروی؟ آیا می شود که این راه را بدون وسیله بروی؟ میفرمایند: «وَ أَنَّهُ لَا غِنَى بِکَ فِیهِ عَنْ حُسْنِ الِارْتِیَادِ»؛ تو بینیاز نیستی از اینکه در این راه وسیله خوبی انتخاب کنی و طلب خوبی داشته باشی، پس فرزندم! «وَ قَدِّرْ بَلَاغَکَ مِنَ...
-
غدیر،اتمام حجتی گویا - بخش پنجم-چرا معاویه پسندیدنی شد؟؟ - چگونگی احیای غدیر -استاد طاهرزاده
یکشنبه 20 مهر 1393 20:03
بخش پنجم چرا معاویه پسندیدنی شد؟؟ بینش امکان جدایی دین از سیاست، عاملی بود که مقاومت مردم در مقابل معاویه را از بین برد. همان چیزی که همواره ملتها را - چه دیروز و چه امروز- تهدید میکند و تهدید خواهد کرد. مثل اینکه امروزه در بعضی محافل میگویند: «مردم نان میخواهند، با تقوا که شکم مردم سیر نمیشود» چنین طرز فکرِ...
-
غدیر،اتمام حجتی گویا - بخش چهارم-اداره جامعه با دو روش و خستگی مردم از حکومت امام علی(ع)-استاد طاهرزاده
یکشنبه 20 مهر 1393 07:48
بخش چهارم اداره ی جامعه با دو روش سرانجام حضرت علی(ع) حکومت بر مردم را پذیرفتند و نزدیک به پنچ سال دو جبهه علوی و اُموی بهطور صریحتر روبهروی هم قرار گرفتند. یک طرف معاویه (پسر ابوسفیان) از طایفه اُمویان بود، شمشیرهای خونینی که همواره گردن بنیهاشم و خانواده پیامبر(ص) را نشانه میرفتند و سخت تلاش داشتند به روش...
-
غدیر،اتمام حجتی گویا - بخش سوم-آفت زندگی دینی بدون حاکمیت دینی-استاد طاهرزاده
شنبه 19 مهر 1393 13:46
بخش سوم آفت زندگی دینی بدون حاکمیت دینی دوست و دشمن که ناظر بر رحلت پیامبر اکرم(ص) بودند، همه قبول داشتند یک قلب است که همه دین است و آن هم قلب حضرت علی(ع) است. ولی مردم در اثر تبلیغات سقیفهسازان و در آن فضای تبلیغاتی که بهوجود آورده بودند، تصوّر میکردند چه اشکالی دارد آدمهای خوب و سرشناسی از قریش مثل «ابابکر»...
-
غدیر،اتمام حجتی گویا - بخش دوم-آغاز بلوغ تاریخی بشر-استاد طاهرزاده
جمعه 18 مهر 1393 05:39
بخش دوم آغاز بلوغ تاریخی بشر قضیه از اینجا شروع شد که «در هجدهم ذیالحجّه سال دهم هجری» حقیقتی از طریق غیب به گوش پیامرسان غیب، یعنی پیامبراکرم(ص) رسید که: ای پیامبر! ادامه شریعت را از طریق حاکمیت علی (ع) بر رأس نظام اجتماعی حفظ کن: «یا اَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّک» یعنی؛ ای پیامبر!...
-
غدیر،اتمام حجتی گویا - بخش اول-دو نوع حاکمیت، دو نوع برداشت از زندگی-استاد طاهرزاده
جمعه 18 مهر 1393 05:19
بخش اول دو نوع حاکمیت، دو نوع برداشت از زندگی آنچه در این فرصت بنا دارم عرض کنم؛ در این رابطه است که واقعه غدیر، اتمام حجّتی بود بر همه دینداران، تا مسلمانان، بعد از رحلت رسولخدا(ص) هیچ توجیه و بهانهای برای فاصلهگرفتن از حیات دینی، در نظام سیاسی و اقتصادی و تربیتی خود، نداشته باشند. چراکه از همان اوایل اسلام، دو...
-
مقاله اول -فصل یازدهم- در بیان دواى هرزه گردى خیال-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
یکشنبه 6 مهر 1393 11:24
مقاله اول-فصل یازدهم در بیان دواى هرزه گردى خیال در بیان دواء نافع براى علاج هرزه گردى و فرّار بودن قوه خیال که از آن تحصیل حضور قلب نیز شود . بدان که هر یک از قواى ظاهری و باطنی نفس قابل تربیت و تعلیم است با ریاضت های مخصوص. مثلًا، چشم انسان قادر نیست که به یک نقطه معیّن یا در نور شدید، مثل نور خورشید، مدّتى طولانى...
-
آداب و ادب سلوک إلی الله _ بخش دوم _نماز،سیر به سوی حق_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
جمعه 4 مهر 1393 06:42
خصوصیت طی مسافت در دین دوباره فرمایش امام علی(ع) را میخوانیم تا با این مقدمه قلب با آمادگی بیشتر آن را بگیرد. میفرمایند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَکَ طَرِیقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِیدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَدِیدَةٍ»؛ فرزندم! بدان که در مقابل تو راهی است که اولاً؛ بلند و طولانی است. به بلندی از تو تا خدا، خدا کجا و ما کجا! مگر...
-
آداب و ادب سلوک إلی الله _ بخش اول _معنی سلوک الی الله_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
دوشنبه 31 شهریور 1393 14:25
بسماللهالرحمنالرحیم «یا بُنَی...وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَکَ طَرِیقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِیدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَدِیدَةٍ وَ أَنَّهُ لَا غِنَى بِکَ فِیهِ عَنْ حُسْنِ الِارْتِیَادِ وَ قَدِّرْ بَلَاغِکَ مِنَ الزَّادِ مَعَ خِفَّةِ الظَّهْر فَلَا تَحْمِلَنَّ عَلَى ظَهْرِکَ فَوْقَ طَاقَتِکَ فَیَکُونَ ثِقْلُ ذَلِکَ وَبَالًا...
-
مقاله اول -فصل دهم- در بیان دعوت به تحصیل حضور قلب-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
جمعه 28 شهریور 1393 23:05
مقاله اول-فصل دهم- در دعوت به تحصیل حضور قلب اکنون که فضیلت و خواصّ حضور قلب را از لحاظ عقلی و روایت و حدیث دانستى و ضررهاى ترک آن را فهمیدى، علم تنها کفایت نکند بلکه حجّت را تمام تر نماید؛ دامن همّت به کمر زن و آنچه را دانستى در صدد تحصیل آن باش و علم خود را عملى کن تا استفاده از آن برى و برخوردار از آن شوى. قدرى...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش هفتم _برکات قیامتی شدن در دنیا_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
جمعه 28 شهریور 1393 11:58
برکات قیامتی شدن در دنیا قیامت مقام ظهور رحمت حق است، به همین جهت در سوره حمد میفرماید: «الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» یعنی خدایی که رحمت واسعه و لطف خاصه دارد، مالک روز قیامت است. پس چون رحمتش واسعه است شما را به قیامت میرساند تا با رحمتش روبهرو شوید. مثلاً انقلاب اسلامی رحمت خدا است، بدین معنی...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش ششم _چگونگی سیر به سوی قیامت و مقامات معنوی_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
سهشنبه 25 شهریور 1393 20:19
چگونگی سیر به سوی قیامت «وَ إِذَا أَنْتَ هُدِیتَ لِقَصْدِکَ فَکُنْ أَخْشَعَ مَا تَکُونُ لِرَبِّک» . چون راه خویش را یافتی، در راه بندگی پروردگارت خاشعترین باش. حالا که راه خود را یافتی و متوجه شدی جهت جان را باید به کجا انداخت، اگر میخواهی نتیجه نهایی نصیبت شود و از این راه بهره لازم را در رسیدن به مقصد بهدست آوری،...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش پنجم _برای خود باش!! _شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
دوشنبه 24 شهریور 1393 13:34
برای خود باش!! «فَاسْعَ فِی کَدْحِکَ وَ لَا تَکُنْ خَازِناً لِغَیْرِکَ» ؛ پس تلاشی سخت را پیشه کن و آخرین تلاش خودت را در راستای تعالی خود بنما و خزانهدار دیگران مباش. «کَدْح» ؛ به معنای کثرتِ سعی است. میفرمایند تلاش خود را به صحنه بیاور تا خودت برای خودت باشی، در این حالت خودخواهیها همچون گردی به هوا میرود. در...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش چهارم _چگونه "من" در ذهن ساخته میشود _شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
شنبه 22 شهریور 1393 15:37
چگونه "من" در ذهن ساخته میشود احساس «مَن» کردن آن هم به صورت مستقل از خدا، حالتی است که برای انسانهای غیر الهی مطرح است. چرا «مَن» خود را «مَن» حس میکنم؟ چون در مقایسه با شما، به خود نظر میکنم و خود را جدای از شما حس میکنم و این میشود «من». چرا خود را «من» حس میکنم؟ چون این لیوان را لیوانی که آب به من...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش سوم _ خود پسندی،مانع راه_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
شنبه 22 شهریور 1393 15:30
خودپسندی،مانع راه «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ فَاسْعَ فِی کَدْحِکَ وَ لَا تَکُنْ خَازِناً لِغَیْرِکَ وَ إِذَا أَنْتَ هُدِیتَ لِقَصْدِکَ فَکُنْ أَخْشَعَ مَا تَکُونُ لِرَبِّکَ»؛ بدان که خودبینى بر خلاف راستیها آفت خردهاست، پس سخت در تعالی خود بکوش و خزانهدار دیگران مباش، و...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش دوم _ هنر شناخت نادانی ها_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
پنجشنبه 20 شهریور 1393 21:27
هنر شناخت نادانی ها حضرت در ادامه میفرمایند: «وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ» ؛ آنچه را که نمیدانی نگو، و اگر آنچه میدانی کم و اندک است، باز مگو. ما به همان اندازه که وظیفه داریم انسانها را از حقایق آگاه کنیم، وظیفه داریم آگاهیهای ناقص به انسانها ندهیم و در مواقعی که دانایی ما در...
-
حجاب بزرگ منیت و خودبینی _ بخش اول _ سیری به سوی بی کرانگی جان_شرح نامه 31 امام علی(ع) توسط استاد طاهرزاده
سهشنبه 18 شهریور 1393 15:22
بسماللهالرحمنالرحیم سیری به سوی بی گرانگی جان «یَا بُنَیَّ اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا وَ لَا تَظْلِمْ کَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْکَ وَ اسْتَقْبِحْ...
-
مقاله اول -فصل نهم- در بیان احادیث راجع به حضور قلب-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
سهشنبه 18 شهریور 1393 15:06
مقاله اول -فصل نهم در بیان احادیث راجع به حضور قلب در ذکر شمّهاى از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت سلام اللَّه علیهم راجع به ترغیب حضور قلب. و ما در این جا به ترجمه متن بعضى از روایات اکتفا میکنیم: از حضرت رسول ختمى صلّى اللَّه علیه و آله روایت است که عبادت کن خداى تعالى را چنانچه گویا او را میبینى؛ و اگر تو او را...
-
مقاله اول -فصل هشتم- در بیان حضور قلب-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
پنجشنبه 13 شهریور 1393 16:50
فصل هشتم در بیان حضور قلب است یکى از مهمّات آدابْ قلبیّه که شاید بسیاری از آدابْ، مقدّمه آن باشد و عبادت را بدون آن روح و روانى نیست و خود مفتاح قفل کمالات و باب الأبواب سعادات است و در احادیث شریفه از کمتر چیزى این قدر ذکر شده و به کمتر ادبى این قدر اهمّیّت داده شده، حضور قلب است. چنانچه سابق بر این ذکر شد، عبادات و...
-
نقش دعا در زندگی-قسمت ششم-جایگاه زیارت اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) و آداب زیارت معصومین
سهشنبه 11 شهریور 1393 19:25
زیارت چون دوستان در مورد زیارت سؤالاتی مطرح مینمایند، به طور مختصر دو نکته یکی در مورد جایگاه زیارت و دیگری در رابطه با آداب زیارت به نحوبسیارمختصر عرض خواهد شد. الف: جایگاه زیارت اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) وقتی متوجه باشیم ذات مقدس نبیاکرم (ص)، و امامان معصوم (ع) قدرت تصرف بر قلب و جسم انسانها، ب هخصوص زائر...
-
نقش دعا در زندگی-قسمت پنجم-چگونگی بهره گیری از دعا در تعلیم و تربیت
سهشنبه 11 شهریور 1393 19:24
چگونگی بهره گیری از دعا در تعلیم و تربیت از آن جایی که دین، غذای جان هر انسانی است و در تحرکهای روحی و اجتماعی نقش اساسی میتواند داشته باشد و کمک دین موجب میشود که انسان از دست تئوریهای فردی واجتماعیِ مندرآوری و وَهْمی رها شود، ضروری است که دعا در تعلیم به افراد مبنای اصلی قرار گیرد و چون بنا به تعبیر شهید...
-
مقاله اول -فصل هفتم- در بیان تفهیم-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
پنجشنبه 6 شهریور 1393 12:29
مقاله اول-فصل هفتم- در بیان تفهیم است یکى از آداب قلبیّه عبادات، خصوصاً عبادات ذکریّه، تفهیم است. و آن چنان است که انسان قلب خود را در ابتداء امر چون طفلى پندارد که زبان باز نکرده و آن را میخواهد تعلیم دهد؛ پس، هر یک از اذکار و اوراد و حقایق و اسرار عبادات را با کمال دقّت و سعى به آن تعلیم دهد و در هر مرتبهاى از...
-
نقش دعا در زندگی-قسمت چهارم-شرایط اجابت دعا
چهارشنبه 5 شهریور 1393 10:20
شروط تاثیر دعا 1- معرفت: از حضرت صادق (ع) سؤال شد «چه علتی دارد که دعا میکنیم و مستجاب نمیشود؟» فرمودند: «زیرا کسی را میخوانید که او را نمی شناسید» پ س هر قدر داعی بیشتر متوجه وسعت رحمت و نظام متقن پروردگار شود و بهواقع او را منجی در همه مهالک بداند خود را به اجابت نزدیک کرده است. 2-آمادگی قلبی واخلاص فرد:...
-
نقش دعا در زندگی-قسمت سوم- آموزش های دعا و نیایش و آداب دعا کردن
چهارشنبه 5 شهریور 1393 10:06
آموزش های اجتماعی در دعا در دعا از خداوند میخواهیم نسبت به اجتماع بیتفاوت نباشیم و بتوانیم به آنها خیر برسانیم. مثلاً در دعای مکارمالاخلاق مطرح شدهاست و نیز در دعا از خدا میخواهیم که در پرورش فرزندانم موفقم گردان، «... وَ اَعِنّی عَلی تَرْبِیَتِهِم وَ تَأدیبِهِم وَ بِرِّهِم». یعنی؛ خدایا! در تربیت و تأدیب و...
-
نقش دعا در زندگی-قسمت دوم-آثار دعا بر روح انسان
دوشنبه 3 شهریور 1393 19:39
آثار دعا بر روح انسان موارد زیر به طور فهرستوار به عرض عزیزان رسانده میشود، چرا که اصل موضوع را در خود ادعیه میتوانید ملاحظه کنید. الف- اطمینان و آرامش قلبی: روح موجودی است آسمانی و مجرد که از طریق ارتباط با خدا، در واقع به اصل خود برمیگردد، به همین جهت خدا در قرآن میفرماید: «اَلا بِذِکْراللهِ...
-
مقاله اول-فصل ششم -در بیان نشاط و بهجت-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
یکشنبه 2 شهریور 1393 18:39
مقاله اول-فصل ششم در بیان نشاط و بهجت است و دیگر از آداب قلبیّه نماز، و سایر عبادات، که موجب نتایج نیکویى است، بلکه باعث فتح بعضى از ابواب و کشف بعضى از اسرار عبادات است، آن است که سالک تلاش کند که عبادت را از روى نشاط و بهجت قلب و فرح و انبساط خاطر بجا آورد و از کسالت و خستگی نفس در وقت عبادت احتراز شدید کند. پس،...
-
نقش دعا در زندگی-قسمت اول-معنی دین و دینداری
یکشنبه 2 شهریور 1393 11:01
نقش دعا در زندگی-قسمت اول بسماللهالرحمنالرحیم «اَللّهُمَّ اَخْرِجْنی مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْم، وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْم، اَللَّهُمَّ اَفْتِحْ عَلَیْنا اَبْوابَ رَحْمَتِک وَ انْشُرْ عَلَیْنَا خَزائِنَ عُلُومِک، بِرَحْمَتِک یا اَرْحَم الراحمین» پروردگارا! مرا از تاریکیهای وَهْم (باطل را به جای حق پنداشتن) خارج...
-
مقاله اول -فصل پنجم- در بیان محافظت عبادت از تصرف شیطان است-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
شنبه 1 شهریور 1393 05:22
مقاله اول -فصل پنجم- در بیان محافظت عبادت از تصرف شیطان است یکى از مهمّات آداب قلبیّه نماز و سایر عبادات که از مهمترین آداب قلبیّه است و انجام آن یکی از سخت ترین کارهاست، محافظت عبادات است از تصرّفات شیطانى؛ و شاید آیه شریفه که فرماید در وصف مؤمنین: الَّذینَ هُمْ عَلى صَلَواتِهِمْ یُحافِظُون (آنان که بر نمازهایشان...
-
نگرش توحیدی بر سرنوشت کفار-راهکار امام صادق(ع) در زمان معاصر
پنجشنبه 30 مرداد 1393 21:06
نگرش توحیدی بر سرنوشت کفار وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ ما در باره بندگانمان که به رسالت می فرستیم از پیش تصمیم گرفته ایم ، إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ که آنان [بر دشمنان خودشان] حتماً پیروز خواهند شد. وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ و البته سپاه ما هستند که پیروزند فَتَوَلَّ...
-
شرایط تاریخی امام صادق(ع)-امام صادق(ع) معلم جامعه اسلامی
سهشنبه 28 مرداد 1393 05:40
شرایط تاریخی امام صادق(ع)-امام صادق(ع) معلم جامعه اسلامی خداوند در قرآن میفرماید که ای پیامبر ما اسلام را آوردیم که هرکس میخواهد خوب باشد،بتواند و هرکس هم که خواست بد باشد بتواند. اگر کمی دقت کنید درکشورهایی که اسلام نیست،بدها معلوم نیستند.درسته که نفس اسلام در جهان باعث میشود که بدها معلوم بشوند ولی در فرهنگ هرجامعه...
-
مقاله اول-فصل چهارم-در بیان طمأنینه-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی
پنجشنبه 23 مرداد 1393 14:42
مقاله اول-فصل چهارم-در بیان طمأنینه و از آداب مهمّه قلبیّه عبادات، خصوصاً عبادات ذکریّه، طمأنینه است. و آن غیر از طمأنینه ایست که فقهاء رضوان اللَّه علیهم در خصوص نماز اعتبار کردهاند. طمأنینه از نظر فقهی یعنی در حرکات و سکنات آرامش خودمان را حفظ کنیم ولی طمأنینه از نظر اخلاقی یعنی اینکه قلب عجول و مضطرب نباشد به...
-
مقاله اول-فصل سوم -در بیان خشوع-شرح کتاب آداب الصلاة
سهشنبه 21 مرداد 1393 23:51
مقاله اول-فصل سوم -در بیان خشوع است یکى از امورى که از براى سالک در جمیع عبادات خصوصاً نماز که سرآمد همه عبادات است و مقام جامعیّت دارد لازم است، خشوع است. و حقیقت آن عبارت است از خضوع تامّ ممزوج با حبّ یا خوف. و آن حاصل شود از ادراک عظمت و سطوت و هیبت جمال و جلال. و تفصیل این اجمال آن است که قلوب اهل سلوک به حسب...
-
مقاله اول-فصل دوم- در مراتب مقامات اهل سلوک-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
دوشنبه 20 مرداد 1393 00:01
مقاله اول-فصل دوم در مراتب مقامات اهل سلوک بدان که اهل سلوک را در این مقام و سایر مقامات مراتب و مدارجى است بىشمار " الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعَدَدِ انْفاسِ الْخَلائِق" (به عدد نفس های آفریدگان به سوی خدا راههاست) برای رسیدن به درجات بلند مرتبه و کمالات راه های مختلفی وجود دارد به این معنا که صراط،فقط یک...
-
امام صادق(ع) و شبهه شناسی-قسمت چهارم- امام صادق(ع) و تربیت شاگرد
شنبه 11 مرداد 1393 23:58
قسمت چهارم امام صادق(ع) و تربیت شاگرد یکی از کارهایی که حضرت صادق(ع) انجام دادند تربیت افرادی بود که میتوانستند به شبهات پاسخ داده و موج تشیع را گسترش دهند و از این طریق معلوم شود شبههکنندگان با مردم زیادی روبهرویند، نه فقط با امام صادق(ع) . حضرت، انسانهایی را با سجایا و صفاتی متعالی تربیت میکردند تا آینهی...
-
امام صادق(ع) و شبهه شناسی-قسمت سوم- روش برخورد با شبهه
شنبه 11 مرداد 1393 06:06
قسمت سوم شناخت شبهه و روش برخورد با آن آنچه بنده در این جلسه میخواهم در رابطه با حضرت بحثکنم؛ «شناخت شبهه و چگونگی برخورد با آن، و تربیت افرادی برای رفع شبهه» توسط آن حضرت است. ای امام! شما در آن هرج و مرج فکری چه کردید که با آنهمه میدانی که جاسلیقها و ابنمیمونها و سُفیانِ ثوریها و إبنأبیالعوجاءها داشتند...
-
امام صادق(ع) و شبهه شناسی-قسمت دوم- شرایط زمان امام صادق(ع)
جمعه 10 مرداد 1393 22:35
قسمت دوم شرایط زمانی امام صادق(ع) حضرت در دوران عجیبی بهسر میبردند تا برای ما حجت باشد که در هر شرایطی بهترین وظیفه را تشخیص دهیم. شرایط امام شرایط جهل جهان اسلام بود، حدود صد سال مردم را در جهل نگه داشته بودند: از همان ابتدا درِ خانهی اهلالبیت(ع) را بستند و آنها را خانهنشین کردند و سقیفه و سقیفهسازان روی کار...
-
امام صادق(ع) و شبهه شناسی-قسمت اول- امام؛ مطهِّر است نه فقط طاهر
جمعه 10 مرداد 1393 05:33
قسمت اول امام،مطهّر است نه فقط طاهر شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام صادق(ع) را به همه عزیزان طوری تعزیت میگوییم که وسیله نزدیکیِ بیشتر به مقام متعالی آن حضرت باشد. با دقت در آیات قرآن روشن میشود که ائمه(ع) راه صحیح زندگیکردن روی زمین و نمونه کامل و اکمل انسانیتند، ذواتی هستند با طهارت تکوینی، تا هرکس بخواهد خوب...
-
گوهراصلی ماه رمضان-قسمت ششم-صورت نهایی وَرع
پنجشنبه 19 تیر 1393 23:37
ماه رمضان و نفی اشتغالات ذهنی ماه مبارک رمضان، ماه عجیبی است. روحانیت ماه رمضان به لطف خدا ریشهی اشتغالاتی را که باعث غفلت از حضور حق میشود، در ما از بین میبرد. در بقیّه ماههای سال وقتی که صبح از خواب بیدار میشویم میخواهیم ببینیم که صبحانه چه بخوریم و وقتی صبحانه خوردیم، در پی آن هستیم که ظهر چه بخوریم و ناهار...
-
گوهراصلی ماه رمضان-قسمت پنجم-معنی بی تقوایی و آفات غفلت از حضور حق
پنجشنبه 19 تیر 1393 23:01
معنی بیتقوایی حضرت حق از همهچیز به ما نزدیکتر است و توجه به این نزدیکی و حضور، همان تفکر دینی است و هر چه این تفکر و احساسِ حضور بیشتر باشد، امکان وَرع ورزیدن بیشتر است. پس وقتی که در دین صحبت از «تفکر» می شود یعنی آن فکری که خودش عبادت است، و اباذر«رحمةاللهعلیه» در آن قرار دارد، در واقع یک نوع سیر قلبی است به...
-
گوهراصلی ماه رمضان-قسمت چهارم-معنی تفکر دینی و پایهگذاری تمرکز در سرزمین روزه
چهارشنبه 18 تیر 1393 19:50
قلبهای صاحب تعقل خداوند خطر غفلتِ قلبی و عقلی نسبت به احکام الهی و نبوت انبیاء را اینطور گوشزد میکند که: «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا» ای پیامبر اینها که نبوت تو را نفی میکنند آیا سیری در زمین کردهاند تا با توجه به سرنوشت منکران نبوت، قلبی پیدا کنند که به کمک آن...
-
گوهراصلی ماه رمضان-قسمت سوم-مراتب ورع
چهارشنبه 18 تیر 1393 19:19
مراتب وَرع انسان در اثر وَرع به جایی میرسد که گناه نکردن را زندگی میداند، زیرا از آن طریق وارد یک نوع زندگی در ساحتی فوق ساحت زندگیهای معمولی میشود، ساحتی که اهل دنیا نمیتوانند آن را تصور کنند. آری یک وقت است که آدم مایل به گناه است ولی مواظب است به آن نزدیک نشود و خود را کنترل میکند، این بسیار خوب است و وَرع از...
-
گوهراصلی ماه رمضان-قسمت اول-معنای ورع
سهشنبه 17 تیر 1393 23:00
بسم الله الرحمن الرحیم قسمت اول امیرالمؤمنین(ع) در آخر خطبهی رسول خدا(ص) که در رابطه با ماه رمضان ایراد فرمودند از پیامبر خدا(ص) سؤالی کردند که حکایت از عطشی میکند که در حضرت مولی الموحدین(ع) نسبت به عالیترین عمل در این ماه دارد. حضرت سؤال میکنند یا رسول الله: «مَا اَفْضَلُ الْاَعْمَالِ فی هَذَا الشَّهر؟» بهترین...
-
گوهراصلی ماه رمضان-قسمت دوم-وَرع؛ شالودهی اسلام
سهشنبه 17 تیر 1393 18:19
قسمت دوم برکات تمرکز دینی توجه کاملِ قلبی نسبت به دوری از حرام خدا، همان تفکر و تمرکز دینی است که با سایر تمرکزها و تفکرها که در ریاضیات و یا در فلسفه دارید فرق میکند، هر چند مزاحم هم نیستند. در تمرکز ریاضی، شما کمّیتها و رابطهی بین آنها را مدّ نظر دارید و با محاسبههای دقیق، ظریفترین وسایل را میسازید ولی هرگز...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-ظرفیت قلب در شب قدر
شنبه 14 تیر 1393 11:29
ظرفیت قلب در شب قدر وقتی مشخص شد لازمهی رؤیت قلبی انصراف از کثرت به وحدت است، باید بدانیم این رؤیت، ادب خاص و الفبای مخصوص دارد و با ریاضت حاصل میشود، شما در حد رعایت دستورات شریعت به میدان بیائید بقیهاش مربوط به خداوند است. نفرمود: ای روزه داران من میآیم نزد شما، فرمود: من که پیش شمایم. این نشان میدهد حاصل روزه...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-بزرگداشت انسان در روزه
شنبه 14 تیر 1393 11:10
بزرگداشت انسان در روزه هرکس مایل است در تصمیمات خود استحکام داشته باشد و بازیچهی خیالاتاش نشود، باید تقوا پیشه کند، زیرا تقوا همان خود نگهداری است در مقابل وزش حرص و هوس و باعث میشود تا انسان اسیر تزلزلِ شخصیت نباشد. کسی که مشکلات فراوانِ تزلزل در تصمیمگیریها را تجربه کرده و میفهمد تقوا درد او را دوا میکند،...