-
رمضان؛ دریچة رؤیت-رابطه روزه و رویت الله
شنبه 14 تیر 1393 10:56
رابطهی روزه و رؤیت الله حضرت علی (ع) درباره ایمان به خدا و ارتباط قلبی با حضرت حق میفرمایند : «لاتُدْرِکُهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ وَ لَکِنْ تُدْرِکُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ» چشمها او را نمیبینند و لکن قلبها به کمک حقایق ایمانی، او را درک میکنند. لذا چنانچه انسان بتواند قلب خود را در...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-معنا و چگونگی رویت خدا
شنبه 14 تیر 1393 10:44
بسم الله الرحمن الرحیم «وَ اِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَاِنّی قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ» سورهی بقره، آیهی 186. و هنگامى که بندگان من، از تو در بارهی من سؤال کنند، من نزدیکم، جواب آنکس که مرا بخواند میدهم. در ابتدای راه، «روزه؛ دریچهای به سوی عالم معنا» خواهد بود و در انتها، روزه داری در بستر...
-
ماه رمضان و نحوه برخورد باآن-قبولی اعمال در ماه رمضان
پنجشنبه 12 تیر 1393 16:20
در ماه رمضان ، اعمال مقبول است « وَ عَمَلَکُمْ فیهِ مَقْـبُولٌ » انسان انشاءالله به مقامی میرسد که عملش مقبول است . چرا ؟ چون عملِ نامقبول عملی است که دل در گرو خلق باشد . در ماه رمضان انشاءالله دل در گرو حق است . هر عملی عملِ برای حق است ، و در محضر حق ، و در محفل حق . اگر بودنِ ما ، بودنِ ماه رمضان نباشد آن برکتی...
-
ماه رمضان و نحوه برخورد باآن-چگونه سیر داشته باشیم؟؟
پنجشنبه 12 تیر 1393 16:15
چگونه سیر داشته باشیم ؟ بعد میفرمایند : « وَاحْفَظُوا اَلْسِنَتَکُمْ » زبانهای خود را نگه دارید . این زبان اگر حرّافی کند ، دل مشغول میشود ، دلی که مشغول شد سیر ندارد ، یعنی گرفتار الفاظ خود شده و روح او آزاد نیست که به عوالم غیب سر بزند و چیز گیر بیاورد . « وَغَضُّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظّرُ اِلَیْهِ...
-
ماه رمضان و نحوه برخورد باآن-راه رهایی از غضب خدا در روز قیامت
پنجشنبه 12 تیر 1393 15:42
راه سیـر به بهشـت در ادامه میفرمایند : « اَیُّهَاالنّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکُمْ فی هذَا الشَّهْرِ خُلْقَهُ کانَ لَهُ جَوازٌ عَلَی الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فیهِ الْاَقْدامُ » حضرت میفرمایند : اگر در این ماه توانستید خُلقتان را خوش کنید ( که حالا دستورات خیلی خوبی میدهند ) ، راه سیر به بهشت را از طریق پل صراط به دست...
-
ماه رمضان و نحوه برخورد باآن-چگونه ماه رمضان با ماههای دیگر فرق میکند ؟
چهارشنبه 11 تیر 1393 09:55
چگونه ماه رمضان با ماههای دیگر فرق میکند ؟ این سؤال گاهی پیش میآید که « مگر زمانها با هم فرق میکند ؟! » این از حرفهایی است که بالاخره شیطان میزند . شیطان گاهی وقتها حرفهای خیلی به ظاهر علمی میزند که چه فرقی بین مثلاً ماه جمادی الثانی و ماه رمضان و رجب هست ؟! مگر زمانها فرق میکند ؟! زمانها فرق...
-
ماه رمضان و نحوه برخورد باآن-نفس اماره،مانع ارتباط با حق
چهارشنبه 11 تیر 1393 08:58
« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ، وَ بِه نَسْتَعین ، اِنَّـهُ خَیْرُ ناصِرٍ وَ مُعینٍ ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطّاهِرینَ الطَّیِّبینَ الْمَعْصُومینَ الْمُنْـتَجَبینَ » اولین قدم برای اصلاح خود امشب راجع به چگونگیِ برخورد با ماه مبارک رمضان صحبت میکنیم . میخواهیم عرض کنیم که گاهی ما جایگاه...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-امامزمان(عجلاللهتعالیفرجه) عامل قبولی روزه
دوشنبه 9 تیر 1393 13:08
امامزمان(عجلاللهتعالیفرجه) عامل قبولی روزه حالا به این نکته دقت کنید: « و چون شخص مشرک عبادتش صحیح نیست، پس درواقع چنین کسی روزهاش صحیح نیست». آری کسی که مشرک است، روزهاش صحیح نیست و پذیرش این نکته تا اینجا مشکلی نیست. حالا سؤال این است که چه کسی مشرک است؟ هر کس خدا را کم قبول دارد، خیلی مشرک است، کسی که خدا...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-روزه باعث ورود انسان به وادی توحید
دوشنبه 9 تیر 1393 12:45
ضیافتالله، شرایط رؤیت و شیدایی « فکر » را هم باید ببندیم، فکر در عین اینکه چیز خوبی است چیز بدی هم هست. اسب، خوب است تا آدم را نزدیک دریا ببرد، ولی اگر کسی به اسب بگوید «به دریا برو»، خودش و اسب خفه میشوند. تا یک جایی از فکر کار میآید، یک جای دیگری فقط «حق» است و نظر به او. چه موقع متوجه میشوید این فکر چقدر...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-احساس نیاز به تقوا
دوشنبه 9 تیر 1393 12:26
بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیمِ، وَ بِهِ نَسْتَعِینُ، إنَّهُ خَیرُ ناصِرٍ وَ مُعینٍ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ الطَّیِّبینَ الْمَعْصُومِینَ الْمُنْتَجَبِینَ. احساس نیاز به تقوا؛ لازمة فهم تقوا حضرت حق فرمود: « یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامَ، کَمَا کُتِبَ عَلَی...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-شرایط روزه واقعی 4
دوشنبه 9 تیر 1393 05:24
پاداش روزه، نجات از خیالات واهی دوباره به این روایت توجه کنید؛ که فرمود: « روزه از برای من است و من جزای آن هستم » . حالا دقت کنید؛ ما از آن وقت تا حالا گفتیم: شرط نجات، رؤیت حق است. خود خدا گفتهاست که « اگر روزه بگیری من جزای توام » . عرضکردیم: « جزای ماست » یعنی خودش را به ما نشانمیدهد. بنده و جنابعالی باید...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-شرایط روزه واقعی 3
دوشنبه 9 تیر 1393 05:09
6- روزه از وهمیّات « روزه از « تغذیه با وهمیّات »، یعنی از دشمنیها و دوستیهای بیجا باید روزه گرفت.» یکی از مقامات روزه، روزه از وهمیّات است؛ ما باید با نظر به حق از وهمیّات روزه بگیریم. با چی؟ با نظر به حق. شما نمیدانید چگونه به حق نظر بکنید، هیچکس نمیداند. اما این را میدانید که دشمنی بیجا و دوستی بیجا...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-شرایط روزه واقعی 2
دوشنبه 9 تیر 1393 04:52
3 - امساک از حرام و حلال؛ شرط تقوا پس از امساک زبان از حرام، امساک از مباح و حلالها مورد تأکید است، مگر به قدر ضرورت. در قرآن میفرماید: « کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامَ .....لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» روزه بر شما واجب شد بلکه از این طریق متقی شوید . «متّـقی» یعنی کسی که از هر چیزی که جلوی پروازش را بگیرد آزاد است. من...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-شرایط روزه واقعی 1
یکشنبه 8 تیر 1393 22:46
روزه؛ ورود در وادی خداخواهی ما چند بار این روایت را تکرارمیکنیم تا إنشاءالله «قلب»، آن را بگیرد؛ پیامبرخدا(صلواةاللهعلیهوآله) فرمود: « لِکُلِّ شَیْئٍ بابٌ وَ بابُالْعِبادةِ اَلصّوم » یعنی از برای هر چیزی دری است و باب عبادت، روزه است. یعنی اگر روزه در زندگی انسان نیاید، اصلاً عبادت محقق نمیشود. چون عبادت یعنی...
-
رمضان؛ دریچة رؤیت-بالاترین هدف روزه
شنبه 7 تیر 1393 20:10
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطّانِ الرَّجِیمِ بِسْـمِ اللهِ الـرَّحمنِ الـرَّحِیـمِ « یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنوا،کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامَ،کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ، لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»(103/بقره) رؤیت؛ بالاترین ره آورد روزه احساسکردم که إنشاءالله در مدخل ماهرمضان، تذکری نسبت به ماه خدا...
-
مقاله اول-فصل اول-شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی(ره)
پنجشنبه 5 تیر 1393 12:51
مقاله اول-فصل اول یکى از آداب قلبیّه در عبادات و وظایف باطنیّه که فرد سالک باید به آن توجه داشته باشد، توجّه به عزّ ربوبیّت و ذلّ عبودیّت است؛ و آن یکى از مهمترین منازل سالک است که میزان سلوک هر کس به مقدار میزان و توجه به این نظر است. همچنین کمال و نقص انسانیّت تابع کمال و نقص این امر است. و هر چه نظر انانیّت و...
-
بخش چهارم-رویت قلبی-خلاصه کتاب روزه دریچه ای به عالم معنا
پنجشنبه 5 تیر 1393 06:14
بخش چهارم خب وقتی که گفتیم هدف نهایی رویت خداست،حالا باید بفهمیم رویت خدا چطوری است که ما هم اون رویت را احساس کنیم. خوب این قسمت را بخونید: ما دونوع رویت داریم. رویت قلبی و رویت عقلی... رویت عقلی همان است که عقل به مفهوم حقایق عالم و خدا آشنا میشود و مفهوم کلی حقایق را درک میکند. در رویت قلبی ،روح انسان با اسما الهی...
-
بخش سوم-نجات از قوه واهمه-خلاصه کتاب روزه دریچه ای به عالم معنا
پنجشنبه 5 تیر 1393 06:12
بخش سوم همانطور که عرض شد هدف نهایی در روزه نفی خود است و حاکمیت حکم خدا بر میل نفس اماره.وقتی وارد عالمی شدیم که حکم خدارا بر حکم نفس اماره ترجیح دادیم،وارد بندگی خدا شده ایم چه در امور فردی و چه در امور اجتماعی. روزه و نجات از قوه واهمه از رسول خدا نقل شده است: هنگام احساس گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان به یاد گرسنگی و...
-
بخش دوم-هدف نهایی روزه-خلاصه کتاب روزه دریچه ای به عالم معنا
پنجشنبه 5 تیر 1393 06:06
بخش دوم گرسنگی و شادی قلب شاید سوال به بزرگی این سوال برای انسان وجود نداشته باشد که بخواهد بداند بهترین شرایط برای نزدیکی به خدا کدام است؟ چون هدف اصلی هرکس خداوند است،خداوند به پیامبر خود "گرسنگی" و "سجده" را بهترین شرایط جهت قرب بنده به خود معرفی میکند. زیرا به همان اندازه که انسان،میل های خود...
-
بخش اول-جوع و گرسنگی-خلاصه کتاب روزه دریچه ای به عالم معنا
پنجشنبه 5 تیر 1393 06:04
بخش اول ماورا عقل ما انسانها دو بعد داریم: بعد روحانی و بعد جسمانی حقیقت همه ما بعد روحانی ماست. روح ما دارای استعدادی است که تا همنشینی خدا امکان صعود دارد و مقامش مقام فوق ملائکه است و خداوند به جهت عظمت آن روح،آن را به خود نسبت داده و میفرماید: " و نفخت فیه من روحی". دانستن حقیقت،کار عقل است و انسان از...
-
مقدمه-شرح کتاب آداب صلاة امام خمینی(ره)
سهشنبه 3 تیر 1393 15:08
بسم رب الحــــــــــیدر(ع) مقدمه بدانید که نماز،غیر از ظاهری که ما انجام میدهیم،باطنی دارد و چنانچه اگر ظاهر نماز مثل ایستادن روبه قبله و انجام رکوع و سجده و ... را رعایت نکنیم،نماز باطل میشود و یا دچار نقص میشود،اگر آداب باطنی نماز را هم رعایت نکنیم موجب باطل شدن نماز میشود. با مراعات نمودن آداب باطنی و قلبیه،نماز...
-
متن صلوات ماه شعبان
دوشنبه 2 تیر 1393 15:28
صلوات ماه شعبان بر پیامبر و آل او که در وقت زوال ( ظهر ) ودرشب نیمه شعبان خوانده می شود : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ خدایا درود فرست بر محمد و آلش شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَئِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ که درخت نبوتند و محل...
-
بخش چهارم-شرح مناجات شعبانیه
دوشنبه 2 تیر 1393 09:36
به نام خدا الَهِی هَبْ لِی قَلْباً یُدْنِیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ وَ لِسَاناً یُرْفَعُ إِلَیْکَ صِدْقُهُ وَ نَظَراً یُقَرِّبُهُ مِنْکَ حَقُّهُ اى خدا به من دلى عطا کن که مشتاق مقام قرب تو باشد و زبانى که سخن صدقش بسوى تو بالا رود و نظر حقیقتى که تقرب تو جوید. خدایا به من قلبی ببخش که شوق آن،من را به تو نزدیک کند. سه تا...
-
موانع ارتباط با مقام معنوی امام حسین(ع)-مباحث استادطاهرزاده-حقیقت کربلا و امام حسین(ع)
پنجشنبه 22 خرداد 1393 11:31
بسم رب الحیدر(ع) موانع ارتباط با مقام معنوی امام حسین(ع) در روایت داریم: إنَّ لِقَتل الحُسَین حَرارَه فی قُلُوب المُومِنینَ لا تَبرُدُ اَبَداً همانا از شهادت حسین(ع) حرارتی در دلهای مومنین است که هرگز به سردی نمی گراید. از این نوع روایت ها زیاد داریم و این نشون دهنده این است که همه مومنین میتوانند با امام حسین(ع)...
-
کربلا،سیرعشق الهی جهت ظهور اوج بندگی 2
چهارشنبه 21 خرداد 1393 19:33
کربلا،سیرعشق الهی جهت ظهور اوج بندگی 2 امام حسین(ع) دریچه محبت به حق است واگر کسی میخواهد به محبتِ حق و عشق الهی برسه باید به حسین (ع)نظر کند. دنیا محل امتحان الهی است و با عشق میشه به خوبی از عهده این امتحانات براومد.با عشق به حسین(ع) این امکان پذیره... محبت به حق که پیدا شد این همه مدارا با خلق برای فرد ممکنه. امام...
-
کربلا،سیرعشق الهی جهت ظهور اوج بندگی -حقیقت کربلا و امام حسین(ع)-مباحث استادطاهرزاده
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:19
بسم رب الحــــــیدر(ع) کربلا،سیرعشق الهی جهت ظهور اوج بندگی راوی میگوید امام حسین(ع) شب عاشورا در خیمه این آیه را تلاوت میکرد: سورا آل عمران 178: وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ مَّا کَانَ...
-
بخش سوم-شرح مناجات شعبانیه
سهشنبه 20 خرداد 1393 09:17
بخش سوم بنا بر این شد که گذری داشته باشیم تا با تامل بهتر،خودمان دعا را مطالعه کنیم و انشالله خود دعا حقایق نورانی خودشو به قلب ما منکشف کند.به اینجا رسیدیم که: إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ اى خدا اگر مرا به جرمم مؤاخذه کنى تو را به...
-
عشق امام حسین(ع) به خدا در کربلا-مباحث استادطاهرزاده-حقیقت کربلا و امام حسین(ع)
پنجشنبه 15 خرداد 1393 13:43
بسم رب الحیـــــــدر(ع) عشق امام حسین(ع) به خدا در کربلا جنس بحث های معرفتی آنچنان است که ایجاد محبت میکند. کلا خدا آنچنان است که عشق برانگیزه است نسبت به خودش. خود عشق آنچنان است که عاشق را از ثبات و بقا به بی قراری میکشد.هرچیزی که باعث معرفت به حق شود،عشق به حق را به دنبال دارد. هرچه این معرفت را ادامه بدیم،عشقِ حق...
-
دستورالعملی جهت رهایی از وَهم_بخش یازدهم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
چهارشنبه 14 خرداد 1393 05:32
دستورالعملی جهت رهایی از وَهم امامان معصوم که صاحب اصلی دلاند و میدانند چگونه انسانها میتوانند دل را در صحنه بیاورند و به تماشای عالم معنویت بنشینند، راه عبور از موانع را گوشزد میکنند، موانعی که پای جان ما را میگیرد و نمیگذارد افق خود را به سوی عالم تکوینِ خود سیر دهیم. راوی به حضرت امام صادق(ع) عرض میکند:...
-
ظهورموانع پنهان_بخش دهم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
سهشنبه 13 خرداد 1393 13:57
برکات ملاقات مؤمنین کسی که ما را به یاد خدا میاندازد در واقع ما را متذکر خودمان میکند و جانمان را به سوی دروازههای عالم ملکوت که در عالم غیب و معنا به سر میبرد، راهنمائی مینماید. حضرت صادق(ع) میفرمایند: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَسْکُنُ إِلَى الْمُؤْمِنِ کَمَا یَسْکُنُ الظَّمْآنُ إِلَى الْمَاءِ الْبَارِدِ»؛ مؤمن از...
-
بخش دوم_شرح مناجات شعبانیه
دوشنبه 12 خرداد 1393 23:50
بخش دوم باید توجه داشت که در شرح این مناجات،قصد نداریم که مفاهیم عرفانی دعا را بگوییم چون گفتن مفاهیم صرفا باعث میشه اطلاعات ما زیاد بشه.در شرح این مناجات میخواهیم معنای جملات کمی برایمان بیشر قابل فهم باشد تا قلب با این مناجات ارتباط برقرار کنه. قلب که ارتباط برقرار کرد خودش اسرار مناجات را کشف خواهد کرد. باید توجه...
-
حسادت، آفت ایمان_بخش نهم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
دوشنبه 12 خرداد 1393 13:52
نکاتی در مورد حسادت دو چیز را باید هنوز مورد تأکید قرار داد؛ یکی اینکه متوجه وسعت قلب یا نفس ناطقهی خود باشیم و با توجه قلبی، جنبهی تکوینی خود را تشریعی کنیم و آن حضور تکوینی را در حوزهی اختیار خود در آوریم. و دیگر این که دائماً جایگاه دستورات اخلاقی- اعم از رفع موانع و یا ایجاد عوامل - را در راستای تحقق سیرِ...
-
بخش اول_شرح مناجات شعبانیه
دوشنبه 12 خرداد 1393 00:10
بسم رب الحـــــــیدر(ع) هر امام معصومی منکشف به دعایی است.خداوند راه ارتباط با خودش را از طریق دعای خاصی به قلب انسان منکشف میکنه ولی چون قلب امام معصوم،قلب عصمت است، آن دعاها هم بالاترین دعا و بهترین دعاست. پس دعاها و مناجات ها انکشاف نور الهی است به قلب انسان های معصوم تا راه ارتباط با خودش را به بهترین نحو به آنها...
-
شرح حدیث امام صادق(ع)_بخش هشتم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
یکشنبه 11 خرداد 1393 10:52
شرح حدیث امام صادق(ع) عرض شد؛ برای اینکه قلب راه بیفتد و با عوالم تکوینی خود متحد شود باید موانعِ سیر را بشناسد و از آنها پرهیز کند و عوامل سیر را بیابد و به آنها بپردازد. در همین رابطه حضرت صادق(ع) میفرمایند: «أَلَا أُخْبِرُکَ بِأَشَدِّ مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ثَلَاثٌ؟ قُلْتُ بَلَى، قَالَ إِنْصَافُ...
-
شرح حدیث امام باقر(ع)_بخش هفتم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
شنبه 10 خرداد 1393 23:14
حفظ قلب در نظر به بیکرانهی وجود هنر انسان آن است که بتواند حضور بیکرانهی خود را پیدا کند و با دستوراتی که دین فرموده است این امر محقق میشود. بحثهای عقلی از آن جهت که به کمک استدلال، ما را متوجه وجود حقایق میکند، چیز خوبی است و میتوان از آن طریق عقل را عادت داد که متوجه وجود عقول قدسی و یا متوجه وجود معاد شود و...
-
غلیظترین مانع و عوامل وسعت دادن قلب_بخش ششم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
شنبه 10 خرداد 1393 22:57
غلیظترین مانع غلیظترین مانعِ حضور ما در عوالم غیب، عدم تفکیک بین اعتباریات و حقایق است. حقایق چیزهایی است که هست و اعتباریات یعنی مفاهیمی که انسانها قرار گذاشتهاند ولی ریشه در نفسالامر و واقعیت ندارد. حال اگر انسانها حقایق را نیز به چشم اعتباریات ببینند بهکلی جهت جانشان از توجه به عوالم وجود منقطع میشود....
-
عدالت خداوند
شنبه 10 خرداد 1393 10:46
بسم رب الحـــــــــیدر(ع) یکی از موضوعاتی که الان بیشتر در بین جوانان مطرح شده،عدالت خداوند است. مثلا یکی در ایران و در جامعه شیعه بدنیا می آید ولی یک فرد دیگر در آمریکا و جامعه کفر.آیا این فردی که توی آمریکا به دنیا آمده،میره جهنم؟؟ آیا این عدالته که یکی در خانواده فقیر بدنیا می آید و یکی در ناز و نعمت؟؟؟ آیا این...
-
گستردگی نفس و چگونگی رسیدن به عوالم دیگر_بخش پنجم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
شنبه 10 خرداد 1393 08:38
چگونگی رسیدن به حضور اختیاری در عوالم ممکن است سؤال شود اگر نفس من در همهی عوالم حاضر است چرا من خودم را در همه جا احساس نمیکنم؟ در جواب باید گفت جنبه تکوینی شما غیر از جنبه شخصی و فردی و تشریعی شما است، شما خود را از زمان و جزئیات آزاد کن، در آن صورت خود را در همهی عالم مییابی، مشکل کار به جهت توجه ما و تمرکز ما...
-
دستورالعمل اصلی_بخش چهارم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
دوشنبه 5 خرداد 1393 05:18
در روایت داریم که رسول الله(ص) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَنْظُرُ إِلَى صُوَرِکُمْ وَ أَعْمَالِکُمْ وَ إِنَّمَا یَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِکُم»؛ خداوند به ظاهر شما و به اعمال شما نمینگرد، لکن به قلب شما مینگرد. از آن جایی که حقیقت هرکس «قلب» اوست، با توجه به روایت فوق، اگر کسی قلب را به صحنه نیاورد از نظر حضرت رحمان...
-
برکات سیر قلبی و رویت اسماء الهی_بخش سوم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
یکشنبه 4 خرداد 1393 22:19
پیداشدن راه آری با دفع موانع بین روح و عوالم معنا، روح با آن عوالم مرتبط میشود و اساسیترین مانع جهت آن ارتباط، همان زمانزدگی است که توجه انسان را در گذشته و آینده پراکنده میکند، و به جهت این پراکندگی روح یا نفس ناطقه مقام «جمع» ندارد تا با معنویات موجود در عالم غیب که حقیقتشان جمع است، روبهرو شود. وقتی از طریق...
-
راه برگشت به ذات بی زمان_بخش دوم_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
شنبه 3 خرداد 1393 19:25
راه برگشت به ذات بی زمان برای اینکه از حجاب زمان آزاد بشویم باید از دنیا فاصله بگیریم. دنیا ذاتش در حال حرکت است و تا وقتی که به دنیا توجه داشته باشیم و دنیا برایمان مهم باشد،گرفتار زمان هستیم. پیامبر اکرم فرمودند:«دَعُوا الدُّنْیَا لِأَهْلِهَا فَمَنْ أَخَذَ مِنَ الدُّنْیَا فَوْقَ مَا یَکْفِیهِ أَخَذَ حَتْفَهُ وَ هُوَ...
-
معنای قلب و موانع ارتباط با حقایق_بخش اول_چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی
شنبه 3 خرداد 1393 18:43
معنی نورانی شدن قلب نورانیشدن قلب بدین معنی است که قلب توان نظر به حقایق را پیدا کند. انصراف از دنیا، نفس را جلو میبرد و انسان در جلوی خود، حقایق معنوی را میبیند. همانطور که چشمِ سر جلوی پایش را میبیند تا زمین نخورد. همهی ما فطرتاً همهی کمالات را داریم ولی ارادهمان به طرف دیگری است، اگر همهی ارادهی خود را یک...
-
مقدمه_چگونگی فعلیت یافتن
شنبه 3 خرداد 1393 11:55
مقدمه همانطور که میدانید طبق این آیه از قرآن: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً باید به...
-
قبولی عبادات و اعمال در ازای قبولی نماز؟؟!!
پنجشنبه 1 خرداد 1393 23:21
قبولی عبادات و اعمال در ازای قبولی نماز در روایت از امام باقر(ع) نقل شده است که: اِنّ اوّلَ ما یُحاسب بِهِ العبدَ الصلاةَ ، فاِن قُبلت قُبِل ماسِواها واِن رُدَّت رُدَّ ما سواها امام باقر علیهالسلام: «الصَّلاهُ عَمُودُ الدّینِ، مَثَلُها کَمَثَلِ عَمُودِ الْفِسْطاطِ، إذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الاَوْتادُ وَ...
-
خطر شبه قدسی کردن دستورات دین
شنبه 27 اردیبهشت 1393 16:00
وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ-حجر 21 هیچ چیز نیست مگر آنکه گنجینه های آن نزد ماست،و ما آن را جز به اندازه ای معین فرو نمیفرستیم!! خطر شبه قدسی کردن دستورات دین شبه قدسی کردن یعنی ما به ظاهر دین توجه داریم ولی در باطن پیام دین را از بین میبریم!! اگر به فرد...
-
بخش چهارم
شنبه 27 اردیبهشت 1393 15:54
محى الدین بن عربى در شرح حالش میگوید که وقتى جوان بودم روزى سوار بر اسب در راهى میرفتم که اسب مرا بین یک گله گورخر برد. - با این که گورخرها حیوانات نیمه وحشى هستند - هیچ کدام از آنها فرار نکردند چون در نفس من امنیت دیدند، یعنى من هرگز تصور آزار دادنشان را نداشتم و چون در نفسم کاملاً به آنها امنیت داده بودم اصلاً از...
-
بخش سوم
شنبه 27 اردیبهشت 1393 15:51
چشم بستن واقعه را عوض نمیکند کریشنا مورتى در کتاب «نگاه در سکوت» یک مثالى میزند که در رابطه با این بحث میتوان از آن استفاده کرد. او میگوید یک وقت در گوشه اتاق شما یک مار چنبره زده است. حالا شما دو نوع واکنش میتوانید داشته باشید، یکى این که به عنوان یک واقعیت فقط نگاهش کنید. یعنى مارى را که در گوشه اتاق است، خوب...
-
بخش دوم
شنبه 27 اردیبهشت 1393 07:22
مرگ زشت و مرگ زیبا یا بُنَىَّ اِنّى قَدْ اَنْبَأْتُکَ عَنِ الدُّنْیا وَ حالِها وَ زَوالِها وَ انْتِقالِها پسرم من قصّه دنیا را براى تو گفتم. در این قسمت حضرت مىفرمایند قصه زوال و تغییر و انتقال دنیا را من براى تو گفتم که دنیا جنسش انتقال است، هرکس بخواهد جلوى انتقال دنیا را بگیرد بر زحمتش افزوده است و کسى که انتقال...
-
بخش اول
شنبه 27 اردیبهشت 1393 07:21
بسم رب الحــــیدر(ع) چرا امام علی(ع) در نامه 31 اینقدر تاکید بر معاد و دنیای آخرت دارند؟؟ در اول فراز نامه و در بین فراز و بعد از هر نصیحتی،تاکید میکنند که دنیا فانی است. حال بعضی از روانشناس ها میگند که اینقدر حرف از جهنم و قیامت برای بچه ها و جوان ها نزنید،نا امید میشند!! تاثیر منفی داره!! ولی چرا اینقدر حضرت تاکید...
-
چرایی دلتنگی غروب جمعه!!؟؟
جمعه 26 اردیبهشت 1393 23:34
بسم رب الحیدر(ع) تا حالا شاید برای همه ما پیش اومده که عصر جمعه،احساس دلتنگی بهمون دست میده. آدم اون موقع حوصله هیچ کاری را نداره...به خودش معترض میشود...دلش میخواهد از بودن خودش فرار کنه.غم سنگینی تمام وجودشو فرا گرفته...همش میخواد یه کاری کنه که اون احساس ناراحتی و دلتنگی را نداشته باشه. شاید بعضی ها خودشونو با...